torsdag, januari 21, 2010

... i vilken vår hjältinna hjärtar Metta

Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbund, skriver i en debattartikel i DN att bara hälften av kommunernas "skolpengar" går till undervisningen. Resten försvinner tydligen i byråkratins labyrinter. Det bara understryker vad jag och många andra har tyckt länge; skolan ska ha staten och inte kommunen som huvudman. Då kan det möjligen finnas utrymme att ha "en skola för alla" där resurserna kan användas med undervisningen i fokus och alla elever får en chans till det stöd de behöver. Det skulle också - förhoppningsvis - skapa incitament för ökad likvärdighet vad gäller undervisning, bedömning och betygssättning etc.

Hinner jag ska jag skriva mer om detta, senare idag, fast då här.

1 kommentar:

Caligula sa...

Håller med. Och friskolor ska vi bara inte snacka om. Den jag jobbade på var rena rama Monty Python. Dock på allvar och inte rolig. Allt som är lukrativt lockar till sig ekonomiska lycksökare. Som inte har ett dugg med skolan att göra för att ta mitt exempel. Det kändes absurt när de pratade om "bolaget" och "firman" när det handlade om en gymnasieskola.