måndag, januari 04, 2010

... i vilken vår hjältinna bråkar

Mitt sista par raggsockor är på upphällningen. Egentligen mer än så. Det är ett stort hål på den ena sockhälen. På min mormors tid stoppade man sockor och strumpor. För den yngre generationens läsare kanske jag behöver förklara att "stoppa" i den här kontexten innebär "laga". Det var säkert en gångbar färdighet i forna svångremstider men finanskrisen till trots så tror jag att jag hellre lär mig sticka nya sockar, faktiskt.

Om bara inte garnet och stickorna vore så bråkiga och besvärliga. Strumpstickorna vill bara glida ur maskorna och trots att jag håller tungan rätt i mun har jag fått repa upp två gånger, då resårstickningen plötsligt inte stämmer. Men... skam den som ger sig och i synnerhet på mig. The force is strong within me, och nu har jag banne mig förfärdigat ett halvt sockskaft. Det ska nog gå bra det här!

Men närmast på programmet står påklädning och liten stadsfärd. Jag och Matilda ska raida Söders begagnatbutiker (eller vintage som det heter... särskilt SoFo - hörde ni mitt sarkastiska tonfall just där?) i jakten på den ultimata förvaringen. Eller... en liten byrå kan nog också funka fint. Måtte jag bara inte hitta något jag själv vill ha; jag som i stället försöker göra mig av med grejer inför flytten (någon som vill köpa en nästan ny, vit Klippansoffa, 4-sitsig?)...

Pratade förresten med en uthyrare nu på morgonen och det finns gott om passande bostäder för mig, därnere i det sydöstra hörnet av småländska höglandet. Jag kan liksom välja och deala om villkoren. Det är annat är storstan, det. ;)

3 kommentarer:

Erica sa...

Kommer du ner till Småland igen? Vem vet,då kanske vi ret av kan ta o ses nån gång. Jag har nog läst dåligt... Men, vart bär det av?

pärlbesatt sa...

Vilken härlig nyhet, att kunna välja och deala, det avundas jag dig.

Och angående möbler till dotra tror jag det är en bättre deal att kolla andrahandsaffärer i förorten. Just på Söder är det nog dyrast möjligt.

Eventuellt kan Myrorna vid Ropsten vara bra, för att de är stora (störst), men de är också förhållandevis dyra. Tror nästan Blocket är en bättre affär, om man inte letar efter nåt särskilt från en särskild tidsepok.

Fast jag kan ju ha fel så klart. Det händer faktiskt. ;)

Berätta gärna mer om hur det går med restaurangen som inte är Gröne jägaren. Sen vill jag gärna höra mer om annat, men jag bidar min tid tills DU har tid. :)

Matilda sa...

Hej Pärlbesatt!
Jag får jobba så mycket jag vill på GJ, så jag avvaktar med att kontakta den andra restaurangen så jag inte tar på mig för mycket innan skolan ens har börjat ;)
Men vill tacka dig så hemskt mycket för tipset - all hjälp jag har fått från alla möjliga håll uppskattas enormt!
Stor kram, Matilda