tisdag, januari 19, 2010

... i vilken vår hjältinna faller till föga II

Jag ska göra ett oljebyte när jag köpt bilen. Jag pratar med min käraste om det och han säger att han kan hjälpa mig/visa mig hur man gör. Eller så kan jag ju lämna in den och pynta för jobbet.

Jag faller till föga och lägger in en lite småkul och ruskigt generaliserande grej som jag snubblade över på yttermera.se när jag googlade efter verkstäder här på trakten:

Oljebyte

Instruktioner för män:

1. Kör till Biltema och betala 500 kronor för olja, oljefilter, saneringspulver för att suga upp oljan du spiller ut, handrengöringskräm och en ny Wunderbaum.
2. Du upptäcker att din spilloljetank är full. Istället för att köra tillbaka till Biltema för att lämna spilloljan och be dem ta hand om den, gräv en grop i din trädgård och töm oljan där.
3. Öppna en öl och drick upp den.
4. Hissa upp bilen med domkraften. Spendera 30 minuter med att leta efter något ställe att sätta domkraften på.
5. Leta upp din pallbockar, de finns nog under grabbens lådbil.
6. Öppna en ny öl och drick upp den i ren frustration.
7. Placera oljetråget under oljepluggen.
8. Leta efter en fast 24 millimeters nyckel.
9. Skit i det och ta en skiftnyckel istället.
10. Skruva bort oljepluggen.
11. Tappa ner pluggen i den varma oljan som nu hamnat i tråget, få varm olja på dig själv.
12. Torka av dig.
13. Drick en öl till under tiden som oljan rinner ut.
14. Leta efter din oljefilternyckel.
15. Skit i det. Ta en skruvmejsel och kör igenom filtret och skruva väck det.
16. Öl.
17. Din kompis kommer, drick upp de sista ölen ihop med honom och besluta dig för att fortsätta i morgon.
18. Nästa dag. Ta bort det fulla oljetråget som står under bilen.
19. Häll saneringspulver på oljan du spillde ut under tiden du genomförde steg 18.
20. Öl? Nej, de drack jag ju upp igår.
21. Gå ner till 7-eleven. Köp fler öl.
22. Sätt dit det nya oljefiltret och glöm inte att lägga på en tunn hinna med olja på packningen först.
23. Häll i den första litern olja.
24. Kom ihåg pluggen du tog bort i steg 11.
25. Skynda dig att försöka hitta pluggen i tråget.
26. Skynda dig att sätta i en ny plugg i hålet så att inte den nya oljan rinner ut.
27. Halka med skiftnyckeln och slå dina knogar blodiga mot chassit.
28. Banka huvudet mot liggunderlaget.
29. Börja svära.
30. Släng iväg skiftnyckeln.
31. Svär i 10 minuter till eftersom skiftnyckeln träffade bilden där Miss December (1992) har baddräkt på sig.
32. Tvätta händerna. Sätt på plåster på dina blodiga knogar.
33. Öl.
34. Öl.
35. Häll i ytterligare 4 liter olja.
36. Öl.
37. Ta ner bilen från pallbockarna.
38. Råka krossa en av pallbockarna.
39. Backa bilen för att kunna hälla ut mer saneringspulver på oljan du spillde ut i steg 23.
40. Kör bilen med en liter olja för lite i 4000 mil och börja sedan om på steg 1.

Instruktioner för kvinnor:

1. Kör in till Bilfixarna när du har kört 1500 mil sedan förra oljebytet.
2. Drick en kopp kaffe.
3. En kvart senare skriver du en check och lämnar verkstaden med ett väl underhållet fordon.

11 kommentarer:

Matilda sa...

Hahahahahaha! Sjukt kul! =D

dyermaker sa...

;D

ANNAANNA sa...

Med all den ölen å miljöförstöring oppanpå det... Visserligen är jag en "kan fälv"-person meeeen... bilmeckens ungar ska också ha mat på bordet *smiles*

dyermaker sa...

Så sant, Anna! *s*

Mats sa...

Den kortare instruktionen gäller även för mig.

Mats sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
dyermaker sa...

Det är stort att du bejakar din kvinnlighet, Mats! ;)

pärlbesatt sa...

Slutade läsa när jag kom till spendera sagt om tid... ;)

dyermaker sa...

Haha@pärlisen... ;)

Mats sa...

Har inget med kvinnlighet att göra, det gäller att se veta sina begränsningar.

dyermaker sa...

Hehe.