tisdag, januari 12, 2010

... i vilken vår hjältinna är sömnig

Huff. Jag somnade sent igår. Det känns nu. Men det var värt det. Jag skulle dock inte ha något emot en sovmorgon, faktiskt. Känns som om det var längesedan nu... ;-)

Igår fick jag mail från Växjö igen. Det rör på sig. Jag har fått access till wikin som används som webbplattform, fått veta att vi är en exklusiv skara på tre som ska läsa magisterkursen (religions-vetenskap är ju kanske inte det bredaste ämnet...) och fått schema för vårterminens aktiviteter. Det blir tufft, ser jag, men jag tänkte hänga på i den takten vad gäller delkurs 1 & 2 och sedan ge mig själv desto bättre med tid för uppsatsen. Har redan börjat läsa en av böckerna, Derridas Religionen, som jag valt ut och sedan kom på att jag ju redan hade i bokhyllan. Två andra beställda.

Igår kväll var jag på stickcafé på Baresso, igen. De röda raggisarna är nu klara. Bild kommer ikväll! Nästa par påbörjade. Det garnet är lite kraftigare så de kommer nog att bli klara rätt snart. Jag ska sticka dem på tunnelbanan främst. Ett härligt mjukt, melerat garn i grå och lite brunbeiga toner.

En av tjejerna på stickcaféet håller på med en mastersuppsats i etnologi. Ämne: stickning och stickbloggar! Ha! Udda och rolig idé. I väldigt svepande ordalag kan man säga att hon altså studerar stickbloggar och några av dem som skriver dem och hur deras stickande ser ut och om/på vilket sätt deras stickande eventuellt förändrats sedan de började skriva om det. Och det var faktiskt så hon själv började sticka, efter att tidigare kanske ha stickat ungefär en kvart om året.

När vi satt där och stickade igår kom en kille förbi. Kanske i Linus ålder. Han tvärnitade och blev stående en liten stund och sedan utbrast han:
- Stickar ni allihopa? Har ni en klubb, eller?
Och så fick han veta att ja det gjorde vi, men nej vi stickar inte likadana grejer och ville han kanske vara med?
- Men... jag kan inte sticka?
- Men du kanske kan virka? Det är ju några av oss som gör.
Han såg ut att begrunda detta helt seriöst och undrade sedan om det hände att vi gjorde annat textilhantverk också? Och jodå... det händer ju.
Sedan stod han kvar en liten stund till och kollade. Kanske den medlem som ersätter mig? *s*

Det är fortfarande kallt ute. 10.7 minusgrader visade termometern i köksfönstret för en liten stund sedan. Dunjackan, me hearties??



Och det är TJUGO dagar kvar!

3 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Fick en intressant diskussion här hemma utifrån ditt uppsatsämne. Maken blir uppbragt när han hör om pojkar som får göra sånt som inte flickor får, som att ha flickvän innan man gifter sig, eller t o m nuppa runt. Det finns ingen täckning för nåt sånt i texterna. Bara som ett exempel.

Angående din stickkafé-bekant hoppas jag hon tagit del av min nätis Lisas grej med So you think you can knit?

ANNAANNA sa...

Vilken skööön grabb... att ha "vågade" stanna och fråga, sånt gör mej glad... dels för att han tilätt sig att vara nyfiken och dels för att han tog verkligen gjorde något åt sin nyfikenhet och tog kontakt.

Du har inte läst "Livets aviga och räta" ännu va? Jag säger bara kluuuuuuubb!!! *smiles*

We are paying it forward sa...

Ingalill> Jag vet inte vilka bloggar hon använder, faktiskt, och tänkte på just den bloggen men kom inte på vad den hette.
Anna> Nej, jag har ju inte det. Men jag ska! You bet! :)))