torsdag, juli 30, 2009

... i vilken vår hjältinna turistat lite

Efter en skönt småbullrig familjfrukost åkte vi alla in mot stan, på förmiddagen. Värmlänningarna hade Wasamuséet som huvudsakligt mål och själv hoppade jag av vid Skanstull för att träffa en Anna och se Elisabeth Ohlson Wallins fotoutställning Ecce Homo. Jag tycker bilderna var fascinerande och vackra. Jag kan förstå att de anses hädiska i vissa kristna falangers ögon (konstnären blev ju t o m mordhotad i samband med att utställningen visades för ett antal år sedan) men det får stå för dem, de bigotta hycklarna. I mina ögon är bilderna vackra och kärleksfulla. Den Jesus som jag känner, om ej tror på, avvisade inga som ville vara med honom.



























Efter denna kulturella start på dagen åkte vi in till Hötorget och på en gata där bakom hittade jag en kinesisk butik, som Ingalill rekommenderat mig där jag, förutom en röd, jättefin liten teburk med en Buddha, till min lycka hittade sådana där supertunna degplattor till vårrullar som jag brukade köpa i den laotiska butiken i mitt kvarter i Falkenberg, samt en rätt stor burk gari (inlagd ingefära). Sedan var tanken att jag skulle leta upp en glasögonaffär, men vi orkade liksom inte utan gick istället och satte oss på rätt nyöppnade Dubliner's och drack ett par öl och pratade, i stället.

När våra vägar skildes åkte jag till Gamla stan, kikade in på The English Bookshop, men kände mig oinspirerad (läs: fattig), och en trevlig liten vietnamesisk affär med vackra lampor där jag kände mig jätteinspirerad (men tyvärr lika fattig...). En smarrig liten baguette med brie, rödlök och tomater på Café Edenborg gaskade upp mig, tillsammans med en god latte. Jag satt där en god stund och läste min Bryson och sedan gick jag via Slussen och lite kringelikrokar på söder bort till Skanstull, hoppade på t-banan och åkte hem. Kom hem precis innan Wasabesökarna och vi tog en gemensam kvällsmat och har sedan mest suttit och småpratat och umgåtts på ett avslappnat vis. Sånt gillar jag.

Än en stund ska vi allt sitta uppe och sedan ska det bli fint att krypa i säng och läsa lite innan jag glider bort.
Sov gott, me lovely ones...

3 kommentarer:

Caligula sa...

Skulle själv vilja se Ecce Homo. De bigotta vet du vad jag tycker om... ;-)

Muminen sa...

Vilken tur att du fick se Ecce Homo! Den skulle jag också vilja se... hoppas på att få göra det nån gång.

för övrigt tycker jag att den nedre biden är så oerhört vacker. Min favorit av de bilder jag sett.

dyermaker sa...

Ja, den är fin!