torsdag, juli 02, 2009

... i vilken vår hjältinna bekänner färg

Jag behöver verkligen inte lång stund innan jag får färg, om jag vistas ute så här års. Jag blir inte ens särskilt röd - förutom det där "bandet" över näsan och kindbenen - utan blir brun nästan direkt. Det lilla röda som uppstår svider inte, heller.

Efter att ha pysslat och grejat här hemma på förmiddagen (bl a rotat igenom kassar med gamla pluggböcker i jakt på vad jag kan ha i ämnet ADHD/Asperger) cyklade jag bort till Drevviken vid lunchtid och låg där och solade på en klippa några sköna och heta timmar. Tur att det fläktade lite. Ändå gick allt vattnet åt, som jag tagit med mig. I lurarna hade jag Susanna Alakoskis Svinalängorna och jag har väl kommit ungefär halvvägs. Skön bok, med många fina tidsmarkörer och en förmåga att beskriva miljöerna och människorna, som verkligen fängslar. Synd bara att det är en sådan träkärring som läst in den. Hon betonar fel, gång på gång, och låter lika engagerad som om hon läser upp börsnoteringar. Bleh.

Långa stunder satt jag bara och tittade ut över vattnet. Ingen horisont att fästa blicken vid, men däremot mycket grönt, andra soldyrkare och ibland någon liten båt. En sorts skojiga småfirrar lekte vid vattenytan vid ett flertal tillfällen - de bar sig lite åt som flygfiskar i så måtto att de liksom hoppade framåt. En större fisk gillade dem också, uppenbarligen; plötsligt kom ett storplask, alldeles vid klippkanten och antagligen var det en gädda - eller nån annan firre - som fixade sig en snabblunch.

Väl hemma gick jag och handlade hem lite förnödenheter. I den här värmen orkar jag bara äta rätt lätta grejer, men med tanke på att orka cykla imorgon fick det ändå bli pasta till middag idag. Jag rörde ner ett par skedar pesto och åt den sedan med skivade tomater och ägg. För en kommande varm helg har jag bunkrat keso mini. Gott på mackor, eller hoprört med olika grönsaker. Och så bananer, frusna jordgubbar, vaniljyoghurt och minimjölk - för goda, nyttiga och svalkande smoothies. Mmm...

Imorgon är sista arbetsdagen på en månad. Obeskrivligt skönt. Det ska jag fira med en stilla, ensam hemmakväll med lite ompyssel, lite god sallad, något glas vin på balkongen och lite allmän självompyssling.

Nu ska jag soffa lite och sedan får det bli sängen, om jag ska orka cykla till jobbet i morgon. G'natt, me lovely ones...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte jag heller, men jag är grisrosa nu. Utom i ansiktet som alltid är brunt. Snyggt! Rosa, gråhårig gubbe. Brekille nästa helg dyermaker!

dyermaker sa...

TYST, du lede Frestare. FATTA vad jag vill åka dit - men bara resan går på över tusen spänn, ju... =/