onsdag, juli 01, 2009

... i vilken vår hjältinna fördriver tiden


















Det är lugnt på jobbet nu. Bleke. Kav lugnt. Stiltje. Jag har läst in grejer, förberett, beställt, gått igenom, kopierat elevkompendier, sorterat, plockat, städat, pysslat, druckit såar av kaffe. Men mest har jag bara väntat. Väntat på att klockan ska tillåta mig att gå hem. Jag ifrågasätter å det kraftigaste det genomtänkta med idén att lärare ska ha semestertjänst. Det är ju när eleverna är här som vi ibland kan ha rejäla arbetstoppar med planeringar, för- och efterarbeten, rättning, elevsamtal, föräldrakontakter, soc-möten, arbetsplatsmöten, utvecklingssamtal, invecklingssamtal, pedagogiska samtal och möten, fortbildningar, bedömning, konferenser och allt sådant som för en lärare är det andra jobbet på jobbet. Men nu har vi inte haft skola här på tre veckor... Och vad jag ska göra tre veckor i augusti, innan eleverna kommer, vill jag inte tänka på. Inte är det mycket. Jag kanske skulle möblera om? Igen?

Det här är ett slöseri! Slöseri med tid, med resurser och med lust! Arbetslust! Det har jag alltid annars - i stort sett - men nu har den varit som bortblåst sedan innan midsommar. Det känns inte roligt. Jag hoppas att jag hittar den igen...

3 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Men kan du inte läsa det du fick, som papper och som läslista, på arbetstid? Det vore väl rimligt, och välanvänd tid. Kan tänka mig att samläsa med dig, alltså läsa och så finnas där för bollning av det du läser. :)

dyermaker sa...

Jag har läst det jag fick av dig, och kopierat en del av det till Marianne. Var på bibblan vid jobbet - där fanns inte en enda titel inne och eftersom jag går på semester nu är det ju inte lönt att reservera/göra bokbeställningar dit. Ska försöka med ett annat bibliotek idag, och sedan reservera/beställa! Jag ska läsa en del av det på semestern, är tanken.

Jag kunde absolut läst det på arbetstid, så det är inte där problemet ligger.

pärlbesatt sa...

Åh, du har läst det du fick, vad kul! Var det nåt att ha, eller snarare, lärde DU dig nåt, du som redan kan en del av olika skäl?

Själv har jag varit och pratat om sånt med nye rektorn och syon på Farsta gymnasium. Kändes som ett jättebra möte med bra folk, mycket skönt att ha med sig inför hösten, som lär bli.. turbulent. *pust*a