lördag, juli 04, 2009

... i vilken vår hjältinna tänker tillbaka lite




























På tevenyheterna vet de att berätta att Frihetsgudinnan idag - den 4 juli - öppnas hela vägen upp, för allmänheten. "Kronan" har varit stängd sedan 9/11. DN skriver att det är en händelse av stor symbolisk betydelse för amerikanerna som fått finna sig i många märkliga inskränkningar i terrorbekämpandets heliga namn. Kanske är det så. När jag var i New York (för länge sen) ville mitt ressällskap åka ut till Liberty Island och klättra högst upp i statyn. De fick göra det själva - dels var jag oerhört gravid med Lillmysen (och fick flyga med läkarintyg att jag faktiskt hade betryggande tid kvar till beräknad nedkomst) och hade nog inte pallat att gå i så många trappor (å andra sidan hade jag kanske då fött ett barn med amerikanskt medborgarskap... ;-)) och dels gillar jag ju inte höjder. Det jag däremot gjorde var att följa med upp och äta middag på restaurangen Windows of the World som var belägen högst upp i... WTC. Vi fick f ö ett fönsterbord, vilket uppskattades av alla utom mig. Jag satt gärna in mot restaurangen, i stället. Jag kunde inte förmå mig att se ut, och ner, genom de lutande fönstren.

Och... ett antal år senare hoppade folk i panik ut genom dessa fönster, väljande att hellre krossas mot marken än brännas levande...

För oss andra gick livet ändå vidare...

Här kommer en favorit som är ännu äldre än min New Yorkresa...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan att jag inte har högtalare på kontoret, det här är ju gamla idoler

/R

dyermaker sa...

Jaaa, det är synd!