torsdag, juli 23, 2009

... i vilken vår hjältinna tänker om öar

På Kunskapskanalen ser jag en väldigt intressant film om ön Rügen. Jag har aldrig varit där, men hört att det ska vara så fint där. Det ser det verkligen ut att vara. Blåttblått hav, vita potatismjölsmjuka stränder, bokskogar, kritklippor, vackra hus, grymt fula nazibyggprojekt i kategorin ”epic fails” (vad sägs om det öde hotellet Prora - a k a Kolossen på Rügen - som är 7 km långt?) och spännande historia. Jag vill genast fara dit! Men det går ju inte. Inte i år. Kanske nästa sommar, tänker jag. Och ta med cykeln. Det vore fint! Det är inte alls dyrt att resa dit och jag tänker att man kan bo på hostels.

Sedan börjar jag tänka på andra öar att cykla på. Närmre öar. Gotland. Åh, fina Gotland. Helst på eftersäsong. Varken krångligt eller dyrt att resa dit. Jag kan ta färjan från Nynäshamn (dit åker jag ju på en liten stund – och på pendeln får man ta med cykeln!) och sedan kajka runt. Så fint det skulle vara att stjäla sig några brittsommardagar för ett sådant äventyr. Stuga får jag låna, bara några mil söder om Visby, av en arbetskamrat.

Åland. Undrar om man kan cykla där. Alltså… jag är övertygad om att ålänningar kan cykla. Och gör det. Men är det fint för en liten cykelsemester? Dit är det ju också busenkelt att ta sig! Jag tänker kolla upp detta.

Och ännu har jag inte varit på Utö, Vendelsö, Björkö eller ens Fjäderholmarna. Jag tror bestämt jag ska göra en utflykt på söndag. En båtutflykt. Fast utan cykel. Ska ni med?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Cruella pratade om nån ö där det var så sagolikt fint att cykla, för de hade såna där vägar som är som stampat jordgolv, med silande ljus ner mellan höga tallar... Men jag minns inte ivlken det var, bara att det var i skärgår'n.. Fast jag kunde ju fråga. Fast då vill jag ju cykla.

Båtutflykt gör jag gärna vill Vaxholm, det finns ljuvliga små hus med klängrosor där, och ett fint fik. Det är utflyktigt nog för mig. Man kan läsa det jag vill du ska läsa på båten också... ;) Om det inte blåser för mycket vill säga.

Nästan-grannen, oinloggad.

ANNAANNA sa...

Om jag varit i närheten av Tokholm så hade jag gäääärna cyklat runt en hel dag med dej, det hade nog varit himlans trevligt. Men nu är ju jag många timmar därifrån...

Om vädret tillåter det så ska jag iallfall befinna med granne med en ö under lördagen, då åker vi ut till stugan i Tylösand. Stugan ligger precis nere vid havet och nästnärmsta granne åt väster är faktist husen ute på ön, det ligger bara en stuga snett framför den vi har.
Öar kan vara hiiiimla mysigt...

Har du förrsten sett fotoboken om Hallands öar? Det är Patrik Leonardsson som gjort den och nu minns jag inte exakt men det är hundratals om inte till å med över tusen öar som ligger runt om i sjöar, åar (jag brukar ju jobba på en, Laxön som ligger mitt i Nissan mitt i stan) och längsmed kusten.

Anonym sa...

Vendelsö är inte en ö, vettu... :)

dyermaker sa...

Nästangrannen> Waxholm låter faktiskt ganska trevligt. Eller kanske Fjäderholmarna? Jag vet inte om där finns fik (fast det gör det säkert!), men man kan ju ta med sig eget annars? :)

Annaanna> Det hade varit mysigt att cykla omkring! Jag cyklar mycket själv, men sällskap är ofta välkommet - om jag intge enbart cyklar för träningens skull.

Har inte hört talas om boken, men den låter intressant! Ska se om den kan jagas upp på något bibliotek, kanske! :)

Anonym> Aha. My bad. Stockholmslogik med det namnet då. Antagligen förväxlade jag det med Kymmendö, eftersom jag tänkte på Strindberg.
Och varför är du anonym? Sluta genast med sådant trams.

Caligula sa...

Rügen rekommenderas! När jag hade bil brukade vi ta en bilfemma Trelleborg-Sassnitz. Då är man på Rügen. Vi handlade först alkohol, sen hade vi några timmar att spendera fritt. Vi badade på de fina sandstränderna, vandrade i bokskog, besökte "Hitler-hotellen", åt på nån restaurang i nån liten mysig by (Bergen med deras grekiska restaurang rekommenderas). Rekommenderar även att åka den lilla biten över bron till fastlandet och besöka den vackra gamla svenskstaden Stralsund. Tar bara några minuter extra. Rügen var svensk besittning in på 1800-talet, lite kul att veta. Och har vackra vita klippor. Har tyvärr aldrig cyklat där, men det är säkerligen en upplevelse. Skitfin natur. Och storkbon i skorstenarna hos folk!

Och glöm absolut inte Kap Arkona på norra udden av ön där ranerna hade sitt fäste och sin gudabild de tillbad! Häftig utsiktsplats med en nästan hundra meter hög radiofyr! =)