tisdag, juli 21, 2009

... i vilken vår hjältinna har använt sin eftermiddag väl



















Åkte in vid lunchtid för att träffa Anna vid vanliga mötesplatsen. På väg in fortsatte jag lyssna på slutkapitlet i Älskade Poona. Fasen vad hon skriver bra, Karin Fossum! Najsigt att jag har ännu en ljudbok av henne att avnjuta...

Vi var hungriga och gick direkt till John Chris Café som serverade synnerligen goda och smarriga ljumma pastasallader. Mätta och styrkta slog vi en lov in på Lagerhouse och sedan vidare bort till Konserthuset där vi besökte The Bookutställningen. Den var inte så omfattande som jag hoppats på, men en del av bilderna var tankeväckande. Några av bilderna kändes långsökta - andra mycket omedelbara och någon enstaka som en fet käftsmäll. Tyvärr hittade vi inga av dem som vykort i museishopen, vilket annars hade varit fint att köpa med hem.



























Kaffesugna slog vi oss ner på Hurtigs Konditori med latte respektive smoothie och blev sittande en god stund och kollade på alla människor som gick förbi. Mer än en gång kände vi oss föranledda att fundera på vad - och hur - somliga kan ha tänkt när de köpte den där jackan, tog på sig de där skorna eller valde den där partnern. Lika roligt som alltid. *s*

Ytterligare sakta stros och nedslag i diverse små, udda butiker och sedan varsin iste på Helmers Café, på Gamla Brogatan (och tänk att Sko-Uno finns kvar - det låg ju där redan när Jesus köpte sina första sandaler!).


















(Anna - och jag! - på Helmers)
Mer folkspaning! Det är fasen något av det roligaste man kan göra, sittande. Det är kul att se turistfamiljen där pappan fick nog av shopping och strövtåg redan i fredags, truliga tonåringen, män med shorts, sandaler och uppdragna strumpor (finn tre fel!), alternativfolk med skojiga kläder, hundar, killen som satt och låtsades läsa men som i själva verket tjyvlyssnade på vårt samtal osv osv

Innan vi visste ordet av var klockan över sex och vi kände båda att det kunde räcka med cityliv för idag. Och så drog vi hem - var och en till sitt. En i allt trevlig och fin dag, även om min piriformis inte gillar när jag sitter för långa stunder...

Och nu är jag hemma. Rundar av med lite soffande framför Morden i Midsomer, med ett glas rött och fötterna på bordet. Senare ska jag lägga mig skönt i sängen och lyssna på nästa Fossumbok i min iPod; Den onda viljan. Mysigt värre!


















(Nu vet ni varför jag inte cyklar till tunnelbanestationen, på mornarna... ;-))

3 kommentarer:

Vanja sa...

Instämmer absolut att Fossum skriver mysiga och härliga böcker, som även är lätt- och snabblästa. Jag har aldrig lyssnat på någon ljudbok, antar att det beror mycket på vem som läser hur man uppfattar och älskar boken. Vill varmt rekommendera Brott, den handlar egentligen inte om någonting men är otroligt fängslande.

Din dag tillsammans med Anna verkar, som alltid, ha varit supergo. Saknar er båda väldigt mycket.


Ha en underbar dag!

Kram/ Vanja

dyermaker sa...

Jag har heller aldrig lyssnat på ljudböcker, men nu har jag både hört Alakoskis "Svinalängorna" (usel uppläsning, med fel betoningar etc) och "Älksade Poona" (med riktigt bra uppläsare!) och fått lite blodad tand. Inte så att jag ersätter det med vanlig läsning, men t ex när jag solar är det jobbigt att ligga och läsa! Ska kolla upp "Brott"! :)

Saknar dig också! Hoppas vi ses snart!

Kram till dig!

Caligula sa...

Jag slukar ljudböcker! Lyssnar när jag lagar mat, käkar, lägger patience... samt vilar ögonen och somnar som ett barn till godnattsagan och får lyssna om! När jag hade bil lyssnade jag på en massa bak ratten! Men då höll det en vaken och var det riktigt spännande ville jag inte komma fram! ;-D