måndag, november 23, 2009

... i vilken vår hjältinna smugit på talibaner

Jag var ute i en av talibanförorterna idag. Fast... visst bor de där... och visst är det även deras förort... Men jag vill egentligen inte kalla den "talibanförort". Det skulle ge dem alltför mycket cred; förorten är ju alla andras också! Och så försökte jag vara lite lustig.

Men när man går genom Tensta Centrum i knäkort (mycket proper!) kjol så är det inte ett dugg svårt att föreställa sig hur de muslimska kvinnorna där har det - trots att jag inte kan tänka mig att någon enda där tror att jag är muslim. Men i alla hörn, vid alla ingångar och portar står grupperingar av mörkklädda män och pratar med varandra samtidigt som de - helt odiskret - håller sådan uppsikt över omgivningen att de känns som... poliser. Moralpoliser, måhända. Det är faktiskt inte ett dugg lustigt.

Inga kommentarer: