torsdag, november 19, 2009

... i vilken vår hjältinna prisar teknikens under, II















Här är en gadget jag verkligen skulle vilja ha! Senaste dagarna har jag kollat runt lite, och också pratat med en kvinna i bok- och läsesvängen som testat och som är förtjust i den (kanske inte just märket på bilden - det vet jag inte). Det verkar oerhört smidigt att kunna ha med sig ett halvt bibliotek på resor etc. och att detta halva (eller hela?) bibliotek väger som en ordinär pocketbok... Plattan på bilden väger 290 gram och det finns en fransk dito som väger 100 gram mindre. Det kan man ju ha i fickan, snudd på! Tyvärr är priset inte särskilt kul. Än. 3000 kostar den lille rackaren. Men jag tror det kommer att bli betydligt billigare framöver! Gäller att spara undan och ha is i magen, alltså...

Eller strunta i att köpa en fyradagars biljett till SRF...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det verkligen bli som att läsa en "riktig" bok?
Jag är sheptisk....


/R

dyermaker sa...

Ja, det undrade jag också. Och precis som att läsa en Riktig Bok blir det ju inte. Det prasslar inte. Sidorna luktar inte sådär nytt och gott. Men det ska tydligen vara rätt bra känsla ändå. Och inget direkt bakgrundsljus, vilket gör att man behöver en läslampa och det blir inte så tröttande för ögonen som vanlig skärmläsning...

... SÄGS det. Jag lär ju vilja prova själv innan jag verkligen köper en.

Anonym sa...

Kanske inte ska rata den innan jag sett den på riktigt.
Men det är något speciellt med en bok.
Å andra sidan är jag ju ingen fan av att lägga upp mina vinyler/cdplattor i ett digitalt bibliotek heller.
Detta är väl lite av bokvärldens Spotify(hittade ingen bättre liknelse). Åkte bil fram och tebax till Boden för några veckor sedan och hade då lånat två ljudböcker på biblioteket. Sjöwall/Wahlöö på ditvägen. Skulle lyssna på Dennis Lehane på hemvägen(11 skivor) och vad fan händer: Första plattan funkar inte :( och hade inte heller plockat med tillräckligt med musikplattor heller. Fan fan fan.

Sorry, avvikelse från ämnet.


/R

dyermaker sa...

Annars är ljudböcker verkligen mysigt. PÅ den tiden jag låg och pendlade mellan Lund o Falkenberg med bil (flera ggr/vecka) var det suveränt sällskap!

Jag har f ö lagt alla mina CD i iPoden. Jag har ett par ljudböcker där också. Kanoners - men att läsa i iPoden verkar jobbigt...

Anonym sa...

Om man har riktigt små glasögon kanske det funkar;)

/r

Caligula sa...

Ljudböcker rockar! Tror jag plöjer igenom 50 böcker om året mer än jag skulle gjort annars tack vare såna! Dessutom är det en fröjd i sig att lyssna på vissa uppläsare!

dyermaker sa...

ja, en bra uppläsare lyfter verkligen en bra bok till oanade höjder! Tyvärr finns också motsatsen... :( Kvinnan som läst in Alakoskis Svinalängorna är inget vidare.