tisdag, november 17, 2009

... i vilken vår hjältinna möjligen har Nya Influensan (inkl.Vårdguide)

Hur ska man veta om man har det, såvida man inte kommer till en vårdcentral och får lämna ett prov? Vårdguidens nätsida (komma fram på telefon är omöjligt) säger:

"Svininfluensan, som den nya influensan A(H1N1) allmänt kallas, ger i stort sett samma symtom som den årliga influensan: feber, hosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk och trötthet. Du kan också få diarré och kräkningar.

Bara genom att ta ett prov från näsan kan man säkert fastställa att en person är smittad av svininfluensa. Prover tas i första hand på personer som blivit allvarligt sjuka i influensa eller som har någon annan sjukdom som gör att de riskerar bli allvarligt sjuka.

Sjukdomen varar normalt fem till sju dagar, men du kan känna dig trött i ytterligare två till tre veckor. Liksom den årliga influensan kan också svininfluensan leda till följdsjukdomar som lunginflammation, bihåleinflammation och andra infektionssjukdomar."

OK. Feber - check, hosta - check, ont i kroppen - check, huvudvärk - check, trötthet - check. Dessutom känns andningen tung och jag är alldeles yr i huvudet. Kloka Anders som jag pratar med på Fejsan sa att det sätter sig där man är som svagast; själv hade han problem med magen. Så jag är väl klen i huvudet då... ;) Men... de här symptomen är ju som för vanlig flunsa/bonnförkylning också? Anders hade dessutom lyckats komma fram till Sjukvårdsupplysningen på telefon och de hade sagt att man nog ska utgå från att blir man sjuk så är det svininfluensan och därmed undvika att smitta ner andra. Vårdguiden på nätet säger:

"Det här kan du göra själv:

* Stanna hemma från arbetet eller skolan tills du har varit feberfri en dag. Det tar ofta fem till sju dagar.
* Undvik att göra ärenden eller träffa människor om du inte måste. Det är viktigt att inte smitta andra.
* Drick mycket vätska.
* Vila och ta det lugnt.
* Sov mycket.
* Ta febernedsättande och smärtstillande medicin om det behövs."

Ska jag för en gångs skull följa rekommendationer av det här slaget ska jag alltså bereda mig på att stanna hemma resten av veckan. Oh well... Det blir dyrt för mig, men det är inte mycket annat att göra. Som det känns nu orkar jag inget annat än att sova, eller sitta uppspetad i soffan emellanåt. Jag försökte sitta vid köksbordet men jag höll på att trilla av stolen...

Oink, oink, me lovely ones...

2 kommentarer:

Jajja sa...

Krya på dig! Tack för tipset om Jonas Gardells inlägg. Är kopierat rakt av!

Många kramar!
Oink!

dyermaker sa...

Tack, raringen! Oink, oink!