onsdag, november 25, 2009

... i vilken vår hjältinna proggar på


Jag läser i DN Kultur att Sven Wollter gett ut en skiva betitlad "Sånger från det tjugonde seklet", där han bland annat tolkar Dan Berglund och Berthold Brecht. Rescencenten kallar det "proletärromantik och proggnostalgi" och skriver att plattan väl har "någon sorts existensberättigande som kuriosa och soundtrack för Jan Myrdal-män att kura skymning till". Själv drar jag lite på munnen och minns Kung Tungs spelning på Svenska Höjdarkryssningen härförleden, där gråhårstunna överlevare glatt sjöng med i refrängerna trots att tidens tand gnagt på dem rätt rejält (ja... både på överlevarna och refrängerna...).'

Här får ni en av låtarna Wollter gör på plattan, men ni får den i Dan Berglunds original:

3 kommentarer:

Caligula sa...

Den skivan spelade vi hos mig förrförra helgen. Inspelad på kassett för mycket längesen. LP:n är svår att få tag på tyvärr. "Den stora maskeraden" gar jag dock på LP. Dan Berglund är en av mina riktigt stora hjältar! Sven Wollter oxå för den delen! En sann hjälte, bokstavligt talat! Glömmer aldrig när jag räddade livet på honom med en fläkt när han först höll en föreställning i Kristianstad, sen höll tal på bokmässan för att åka direkt ner till Lund för att protestera mot nerläggandet av ett par muséer... :-)

dyermaker sa...

Fläkthistorien hoppas jag få läsa om i din blogg, då! :)))

Caligula sa...

Jag lovar! :-D