söndag, september 13, 2009

... i vilken vår hjältinna tuffar vidare

Långpromenaden blev en trevlig historia, genom villakvarter och längs med Drevan innan vi gick hem via affären. På middagsbordet blev det gigantiska nötfärsbiffar med färsk brysselkål, sockerärter och cocktailtomater (plus ris till Johanna - jag ska försöka ta bort även ris och potatis den här veckan, bara för att jag kan, liksom...). Mineralvatten till det. Jag föredrar vatten utan bubblor dvs vanligt jävla kranvatten, men ibland är det gott med lite annat.

Nu står en liten armé kanelbullar på jäsning och Johanna ska få smaka av dem till kaffet om en stund. Själv tänkte jag smarra i mig en liten bit mörk chåkla med havssalt, istället. Tyvärr faller även nybakade kanelbullar under kategorin "bröd"...

Jag har för övrigt försökt kolla upp hur det förhåller sig med havre. På en del ställen får jag informationen att även havre innehåller gluten (vilket ju är vad jag ska försöka undvika den här veckan) och på andra står det att det är en så försvinnande andel att även de som bevisligen är glutenintoleranta kan äta t ex havregrynsgröt. Jag åt havregrynsgröt tidigare idag, men ska nog skippa det också - mest för att verkligen vara på den säkra sidan. Inte för att jag tror, ens för ett ögonblick, att jag skulle vara glutenintolerant men kanske är jag en smula känslig för det?

I vardagsrummet sitter Johanna och kollar på Vem vet mest? Jag joinar henne en stund.

Förresten... Vad mysigt det är att sitta och läsa tidningen, få lust att visa något roligt och/eller intressant och upptäcka att det faktiskt sitter en människa på andra sidan köksbordet som jag kan visa det för, eller diskutera det med! Så var det när vi åt frukost idag! Härligt med barn på besök!

2 kommentarer:

ANNAANNA sa...

Det finns glutenfria havregryn på "glutenhyllan" i affärerna. Min lillasyster är glutenintolerant och när jag undrade över det så sa hon att skilnaden är att de som säljs på glutenhyllan är ren havre som de haft koll på i fabriken... Vad hon nu menade med det...

dyermaker sa...

Ah! Bra! Tack! Då ska jag kika där! :)

Jag läste att det - av någon outgrundlig anledning - kan förekomma spår av andra sädesslag i havreprodukter... Nu är jag ju inte allergisk, såvitt jag vet, utan vill mest se om jag kanske är känslig för gluten i större mängder... Funkar inte detta tänkte jag kolla mjölkprodukter.