söndag, september 13, 2009

... i vilken vår hjältinna haft en fin kväll



















Igår gick vi ut, Johanna och jag. Vädermässigt var kanske tajmingen inte den bästa, men i övrigt en fullträff. Och det finns paraplyer. Det finns visst bra skor också, men den detaljen missade jag i min planering och hade därför på mig ett par låga skinnskor av ballerinamodell. Inte så genomtänkt, kom jag på där jag kryssade mellan de gigantiska vattenpölarna...

Vi tog t-banan in till Medis och satte ganska målmedvetet kurs mot Tre Indier som är en riktigt bra restaurang. Med modesta priser och trevlig personal, dessutom.

Där satt vi sedan och åt grymt gott och lite hett och pratade. Utanför hällde regnet ner. När det till slut höll upp lite skyndade vi ut och gick till en väldigt otrendig liten undanskymd bar som har levande jazzmusik väldigt ofta. Inget ställe att gå till, men väl att slinka in på sådär lite i förbifarten. Samtalet fortsatte. I bakgrunden spelades lite fina jazzstandards och några gamlingar stuffade runt på ett undanskymt dansgolv. En påstruken ryska (tror vi - det var sannerligen inte lätt att höra vad hon vrålade) fick ett genuint frispel och bjöd på lite extra underhållning när hon försökte sparka på en i personalen...

Vi ville vidare men visste inte vart så vi bestämde att bara gå rakt över torget, ta vänster upp mot Götgatsbacken och sedan kliva in på tredje krogen på höger sida. Såvida det inte var kö. Eller inträde. Eller om de spelade kass musik. Tredje krogen på höger sida var ett hak som hette Tiffany's och det var rätt okej, faktiskt. Lagom fullt med folk och faktiskt möjlighet att kommunicera med varandra istället för att behöva sitta och mima till öronbedövande musik.

Och sedan kändes det faktiskt alldeles lagom att åka hemåt igen. Skratta och flamsa lite på tåget och ta rediga fjortisbilder med Johannas kamera. De lär komma upp här under dagen. Kanske...

Och så söndagsmorgon. När jag är ledig verkar jag ha en inre klocka som väcker mig strax efter åtta och sedan inte låter mig somna om, trots att jag verkligen försöker. Så nu sitter jag här i sängen igen. Med kaffe, DN, dator, lite tyst musik och öppen balkongdörr och funderar över vad den här dagen ska föra med sig. Inga direkta planer just nu, förutom en skogspromenad med Johanna. Men vem vet vad som händer? :)

Inga kommentarer: