söndag, september 06, 2009

... i vilken vår hjältinna tagit sig en promenad

Något ville jag ändå göra av den här dagen. Det känns bara ännu mer ångestladdat att sitta inne och glo ut, inte minst när solen skiner och det är varmt och fint. Så jag drog på mig jeans (inte träningsbyxor eftersom min plan var att traska in mot bebodda trakter och kanske rentav ta mig en kaffe på någon uteservering, om andan skulle falla på), mina svarta Reebok och tunn tisha. Som en eftergift åt fåfängan tog jag även med den svarta sammetskavajen; dels för att den har fickor så jag slapp ha med en väska och dels för att den ser avslappnat proper ut om man hamnar på något söderchict ställe. Bortsett från det där med att ha saker i fickorna var det ingen bra idé. Jag hade den på en kvart - resten av tiden fick jag bära den i handen.

Jag gick på cykelbron över Tyresövägen, och sneddade ut mot Nynäsvägen där jag följde gång- och cykelvägen längs Skogskyrkogården och sedan genom Enskede, förbi Gullmars, över Skanstullsbron, ner i norra Hammarbyhamnen där jag gick längs kajen och njöt av värmen och tittade på båtarna som några konverterat till bostäder och sedan ner runt Danviksberget, Krukmakargränd (eller heter den Kvastmakargränd, förresten?) upp över Åsöberget, nerför Åsögatan, genom ett par små kullerstensgränder (Lotsgatan och Skeppgränd) och sedan en sväng på Skånegatan och så småningom ner mot norra Hammarbyhamnen igen, under och upp på Skanstullsbron och så hemåt. Min Garmin Forerunner säger ca 19k. Det är ju rätt okej som söndagspromenad betraktat. Inte minst när tiden stannade på 2h55min. ;-)

Kameran var förstås med:



















(Kommentar överflödig)



















(Stugan på Globen)



















(Bostadsbåt med härlig grönska!)





























(Söderidyll I)





























(Söderidyll II)





























(Liten streetartgrunka)

Efter promenaden var det mer än skönt att ta en lång dusch och sedan joxa ihop en wok till middag. Vila trötta fötter och ben i soffan.

Nu blir det en stor mugg rooiboste, med en gnutta honung, och lite senare (men inte särskilt sent...) blir det mjuka sängen med fluffsiga duntäcket och en bra bok (jag har nu påbörjat Roslund & Hellströms Edward Finnigans upprättelse) en stund, innan jag däckar.

Ha en skön avslutning på helgen och på söndagen, me lovely ones!

Inga kommentarer: