tisdag, september 29, 2009

... i vilken vår hjältinna haft en händelselös dag

Det har i alla fall inte hänt något som avviker från det som brukar hända. Soft otta med kaffe och ljus hemma, virka sig till jobbet, dricka kaffe och snacka med arbetskamraterna, lektioner, snack med elever, lunchpromenaden, sitta och äta och snacka med killarna, lite mer lektion, åka över till Tensta och byta ID-kort, dricka en minimugg kaffe och gå på totalt meningslös (ur min synvinkel) personalkonferens, virka sig hemåt med tunnelbanan, köpa grillad kyckling på mataffären och gå hem och äta upp den till middag, sjunka ner i soffan och öppna datorn.

Inget att skriva hem om, direkt.

Sedan har jag ju förstås åsikter om de nya riktlinjerna för Gy2011 där behörighet till högskoleförberedande program innebär minst 12 G, och behörighet till yrkesprogrammen innebär 8 dito. Och IV-programmet ska avskaffas. Eller snarare byta namn och bli fem olika "delar" - för Jan Björklund och hans anhang får plocka bort IV hur mycket de vill. Det ändrar inte på det faktum att eleverna finns kvar... och kanske lär öka?

Jag är vanvettigt sugen på honungsmacka och te. Inget hindrar mig att faktiskt fixa mig lite sådant. Inget mer än mitt sunda förnuft. Än så länge har det satt hälarna i. I stället ska jag tappa upp ett varmt skumbad, sätta på lite skön och vilsam musik och pyssla om mig lite. Lacka naglar. Kanske göra en ansiktsmask. Snälla mig lite, helt enkelt. Muntra upp mig så jag pallar resten av arbetsveckan också. Och så ska jag drömma om helgen som kommer...

Och sedan kanske jag tillåter mig en stor mugg te. Tända ljus. Pyssla med något en stund. Och så tidigt i säng.

Pyssla om er ni också, me lovely ones!

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Jag har tänkt på dig, och pratat om ditt stickkafé och huruvida det skulle gå att göra en slags korsning. Inte av det men en slags variant på filosofikafé, på religionstema, eller nåt annat som intresserar oss här hemma. Helst så det var något inkomstbringande, det börjar bli väl mycket gratisjobbande och trixande... Vi pratar vidare när vi pratar. :)

dyermaker sa...

Själva idén är god, men hur ska man kunna göra pengar på det? Såvida ni inte öppnar ett litet café, förstås!? Och det skulle ni kanske kunna göra, faktiskt! :)