onsdag, augusti 05, 2009

... i vilken vår hjältinna befinner sig vara på kulturparnassen

Jo, minsann. Så är det. Åtminstone om man ska döma av kulturfolkets nya attribut. Tidigare har ju en stor del av dessa gått under benämningen "kulturkoftor", men kofta är SÅ 1900-tal och nu har i stället sjalen gjort sitt definitiva intåg på kulturparnassen. Jag har sett det redan tidigare, och det har säkert ni också, och nu har även DN Kultur uppmärksammat det hela. I dagens nummer finns en liten artikel som behandlar det faktum att en påfallande stor andel författare bär sjal, såväl män som kvinnor, i Svensk Bokhandels höstkatalog. Allt från Ernst Kirschsteiger till Kerstin Ekman. Jag googlade snabbt upp några andra kultursjalar.






































































Jag har också några sjalar som jag gärna använder. Särskilt min blå-koppar-brun-blyertsgrå-vit-guldrandiga från Indiska. Jag vet inte om jag känner mig särskilt kulturell i den. Men väldigt fin.

7 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

OJ... är de på väg tillbaka. Måste nog börja rota i mina lådor.

Fast det vete tusan om jag skulle uppfattas som kulturell för det. :-)

dyermaker sa...

Vill man ens det? ;D

saran sa...

Sjalen har varit min bästa vän i flera år, det värmer ju så gött och så man känner sig som så mysig!

dyermaker sa...

Saran> men så är du ju lite kulturell också... ;)

Caligula sa...

Kulturig du ser ut! Även på 1800-talet och tidigare hade unga (och äldre) konstnärs- och kulturtyper halsdukar och sjalar. Uniformer brukar ha en tendens att sitta kvar. =)

dyermaker sa...

Cal> Koftan kanske bara var ett mellanspel, då? :)

Caligula sa...

Tror att koftan försvinner ett tag när slängkappan kommer tillbaka, men sen blir den inne igen! ;-D