lördag, augusti 15, 2009

... i vilken vår hjältinna ger er en dikt

Hos En man med ett skägg, vars blogg jag följt en två, tre år finner jag en sångtext av Sven Wernström, från 1971. Jag växte upp med Wernströms barn- och ungdomsböcker och jag kan faktiskt se hur de delvis har format min människo- och samhällssyn och min politiska vänsterdragning...

Följ den skäggige mannens rekommendationer och byt ut "Sven Lindahl" mot exempelvis "Bengt Magnusson" och ändra också de geografiska angivelserna så är det faktiskt en text som skulle kunna stå sig än idag, nästan 40 år senare...

Det moraliska fördärvet

Det moraliska fördärvet
har nu gått så långt
även här - bland oss - i Sverige
att om Sven Lindahl i TV skulle meddela nyheten
att en amerikansk soldat
under tortyren kört upp en glödgad bajonett
i fittan på en vietnamesisk flicka
så skulle svenska folket
bli mer förtörnat på Sven Lindahl
för att han sagt fitta
än på den amerikanska soldaten
som körde upp en glödgad bajonett
i en vietnamesisk flickas kropp

Jag rekommenderar att ni läser den skäggiga bloggposten i sin helhet här - den är mycket underhållande och rentav en smula bildande, på sitt vis.

4 kommentarer:

Caligula sa...

Svarar som jag gjorde i bloggen du länkade till: Mycket bra texter som fortfarande är aktuella. Tyvärr.

Under mina tonår var Sven Wernström min litterära dildo. Jag bara slukade honom! =)

Jag har själv fått kritik i bloggar för att jag använt "olämpligt språk". Typ när jag varit rasande och skrivit "kuksugarkaptitalister" över vissa som är beredda att vada över lik för snabba cash. I lägen där jag själv tyckt att det varit mycket värre att inte bry sig alls...

dyermaker sa...

Ditt språk är ju kanonbra, cal! Småttigt av folk att racka ner på det! Men det är ju som det är; en bitterfitta är en bitterfitta... De har väl inget annat att komma med. ;)

Caligula sa...

Dina bitterfittor kom in på ett genialt sätt där! Hor-Aset Engdahl skulle nog gnälla... ;-)

dyermaker sa...

;D