måndag, augusti 10, 2009

... i vilken vår hjältinna finner ett inre rum

Förmiddagsmöte. Jag var sjukt ofokuserad. Trött. Nere. Funderade på hur jag skulle ta mig igenom det utan att trilla av den höga barstolen jag satt i, och bryta någonting. Jag tänkte på mina arbetskamrater som ju är så snälla och trevliga. Men jag kan inte relatera till dem. Inte nu. Jag fixar det inte. Jag tänkte på hur annorlunda det kändes mot andra terminsstarter... och började tänka fram, och se, hela mitt gamla kollegium.

Jag gick igenom arbetsrum för arbetsrum och mötte dem alla; Catharina, Karin, Daniel, Mikael, Anders, Anders, CamillaåTommy, Jens, Berit, Sari, Henric, Mia IN, Dennis, Ing-Marie, Birgitta, Dan, Bobby, Håkan, Nina, Lasse, Yvonne, Mia M, Bosse, Marie, Christine, Ingrid, Magnus, Annelie, Manno, Thomas, Hanna, Gun, Helena, Marit, Lena, Stefan, Gullan, Helena, Inga och de andra i städpersonalen, vaktmästaren, Henrik, Åse, Louise, Iréne, Lotta, Åsa, Malin, syster Monica.. ja t o m Gunilla, Monica och de övriga som jobbar på särskolan liksom ett par elevassistenter... jag såg var och en en stund... tänkte mig att jag satt där i personalrummet som på måndagsmötena, eller vid andra tillfällen... och så tog jag mig igenom det där mötet. Det var som att jag hittat ett inre rum, dit jag kunde dra mig tillbaka och vila lite. Det kändes fint.

Efter lunch var det möte igen. Det gick lite lättare. Jag tog en sväng i det där inre rummet och sedan hängde jag med rätt bra. Efteråt hade vi ett informellt möte, bara vi lärare och det känns som att vi pratade om relevanta saker.

Jag tar en dag i taget, me lovely ones. En dag i taget.

Inga kommentarer: