lördag, augusti 22, 2009

... i vilken vår hjältinna har regn hos sig

Vaknade i morse av regnet som smattrade mot fönstren. Det var skönt att kunna kura ihop mig, dra täcket om mig och försöka sova en stund till. Det som händer när jag vaknar är oftast nuförtiden att tankarna drar igång i 180 och jag får svårt att lugna ner mig, men jag försöker göra som min yogalärare instruerade om och fokuserar helt på andningen. Andas in... sakta... djupt... kontrollerat... och ut på samma vis... och så ett andetag i taget tills hjärtat slår lugnt och fint och tankarna är infångade. Faktum är att det fungerar. Så jag somnade om en liten stund, men strax efter sju vaknade jag igen och då var det lika bra att kliva upp, tvätta håret, duscha och packa ner lite grejer i lilla ryggan (viktigast: två flaskor rött och en gigantisk kaka vit choklad med blåbär) och sedan fixa kaffe. Lite resfebrig nästan, fast jag bara ska åka till Emmaboda. Men... där väntar Catharina och Nina och jag har ju försonat mig med byn, för ett bra tag sedan... Det ska bli så roligt!

Jag var lite irriterad igår. Fel: Jag var skitirriterad! I tisdags stannade jag till hos en mobiloperatör på Vällingby torg. Vanligen brukar jag bara gå förbi och om de försöker haffa mig säger jag bara: "Jag har abonnemang hos Telenor och är supernöjd" och gå vidare. Kruxet den här gången var att det var Telenor som stod där... Killen erbjöd sig på stående fot att få ner min minutkostnad till 29 öre minuten och jada jada jada och en ny telefon. Min gamla - som jag haft nästan exakt 1½ år - börjar bli lite sladdrig och batteriet är väldigt klent nuförtiden, så en ny telefon kändes ju ändå rätt käckt. När vi dealat klart står jag med samma månadskostnad som tidigare, kan ringa upp alltihop och en ny telefon (inget fancy, bara en SonyEricsson W508, men åtminstone inte den råsa lur han försökte pådyvla mig först). Eftersom jag skulle till Riga på eftermiddagen lät jag paketet ligga kvar på jobbet och först igårkväll fick jag tid att kika på den nya telefonen, ladda den och såna pyssliga grejer. Efter en stund kände jag mig jävligt lurad (no pun intended!). Försäljaren hade påstått att det där med att ha två SIM-kort inte var ett dugg meckigt. Jag skulle ju behålla mitt gamla nummer och hej och hå. Men efter att ha pratat med supporten igår så har jag alltså TVÅ jävla abonnemang och TVÅ jävla nummer(dock betalar jag inte mer än jag fattade från början). Så måste jag ha det i 6 månader; sedan kan jag döda det gamla och låta det andra ta över mitt vanliga inarbetade nummer...

Så här tänkte jag göra: Jag kör med en lur och mitt gamla SIM-kort på dagarna och när jag är ute på olika håll - och när jag är hemma och ska ringa så gör jag det ifrån luren med det nya numret (som jag åtminstone lyckades snacka mig till så att det är förvillande likt mitt hemnummer...). Men DÄM vad krångligt och störigt. *muttrar och svär*

Nå. Är huvet dumt får kroppen lida.

Nu ska jag fylla på mitt kaffe, se om det snart är någon morronteve på gång och lacka naglarna. Det regnar fortfarande ute och egentligen borde jag nog köra på de rutiga gummistövlarna. Men det får bli mina gamla converse. De torkar snabbt...

Och hörni... Oavsett hur mycket det regnar kan man inte annat än smådansa, sjunga med och bli ganska glad av den här:

Några män lär inte falla från himlen - men det ska ändå bli en fin dag idag!

Ha en underbar helg, me lovely ones! Det ska jag ha!

1 kommentar:

Caligula sa...

Själv fick jag Orups jobbiga "Bara regn hos mig"-låt i skallen! Kan det bero på att jag stod längst fram på Lena & Orup i tisdags, haha?! =P