fredag, augusti 14, 2009

... i vilken vår hjältinna valt rätt

Om en vecka ska jag besöka en kär väninna. Det är inte så länge sedan vi sågs sist och drack vårt morgonkaffe ute i den soliga junimorgonen. Luften var frisk och klar, gräset glittergrönt och det lovade bli en varm och fin dag. Hela sommaren låg framför oss.

Det var faktiskt bara åtta veckor sedan.

Nu är morgonluften redan annorlunda. Svalare. Lite högre. I vindsuset finns en aning av höst. Ett löfte.

Sommaren är så kort. Snabbt är den förbi.

Hösten däremot är en lång och skönt varaktig årstid. Den är ännu knappt påbörjad och med lite tur varar den året ut. Jag ser fram emot långa promenader i sol, med krispig luft och prassliga löv. Regn som piskar ner mot mitt paraply när jag skyndar till jobbet och som smattrar mot fönstren kulna kvällar, då jag tänder ljus och virar in mig i en filt. Böcker ska läsas. Musik ska lyssnas på. Vänskaper ska vårdas. God mat ska lagas och bra filmer ska ses.

Hösten är min favoritårstid och med tanke på hur mycket höst jag får varje år har jag valt helt rätt. Alltid något, me lovely ones.

Inga kommentarer: