söndag, mars 28, 2010

... i vilken vår hjältinna lägger upp planer

Söndag. Det stod i DN att man kan känna sig en smula jetlaggad för den förlorade sommartidstimmen. Bah! Det är ju bara att ligga och dra sig lite längre? Det har vi gjort idag. Min käraste har läst ut boken han fick av mig (Håkan Nessers Berättelse om herr Roos) och om jag nu kan citera honom korrekt så tyckte han att det var en bra bok om "livsåskådningsfrågor i form av en kriminalroman". Jag ska läsa den, jag också.

Själv håller jag på med en pluggbok. I delkursen ingår att vi ska läsa en klassiker / ett standardverk inom vårt valda ämnesområde och med tips från Jonas valde jag Michael Gilsenans Recognizing Islam. Jag läser en stund i taget. Bäst så. Dessutom har jag diskat och bryggt kaffe. Ute på sjön släpper isen, en bit i taget, och nu finns det stråk av öppet vatten för kanadagässen, så jag fattar inte vad de håller på och gastar om. Kanske vill de bara höras mest i den kakafoni av fågelsång som brakat loss nu när mildvädret gjort detsamma? Ibland hör jag tranor också. Jag undrar om de stannar för att häcka här i krokarna, eller om de bara avvaktar lite bättre resväder? Förra veckan, när han var hemma och sjuk, såg min käraste en havsörn (världen slarvigaste fågel? ;-)). Det skulle jag också vilja se. Han säger att de syns lite då coh då, så jag får väl vara uppmärksam. Och ha linserna i...

Vad ska göras idag, då? Vi har några maskiner tvätt att tvätta. En ansenlig mängd köttfärs ska också anrättas; jag tänker att vi gör en chili på den. Det blir gott till någon av veckans luncher också. Om det inte blir regn idag (det ser faktiskt ganska ljust ut) så skulle vi nog behöva kratta gräsmattan, också. Massor med gamla löv och snömögel. Men kanske har vi tur och slipper. Blir det inte regn kanske vi skulle ta oss en promenad också. Jag har gummistövlarna redo, för såväl krattning som våt promenad.

Men vi startar mjukt; mera kaffe! Och frukost!

1 kommentar:

Caligula sa...

Havsörnar! Nu längtar jag bara tillbaks till Nordnorge med havsörnar, tumlare, fjordar och fjäll...! :-)