onsdag, mars 10, 2010

... i vilken vår hjältinna gör affärer

Jag åkte ner till min käraste igår efter jobbet. Vi skulle slakta lamm. Eller… inte direkt slakta, kanske… men nästan… Han hade i alla fall köpt ett halvt lamm (redan avdagataget…) och jag skulle vara lite i vägen medan han styckade det. Samt fixa mackor och värma soppan. Men när han hämtade lammet visade det sig att det redan var styckat och paketerat. Så han värmde soppan och med gemensamma krafter råddade vi ihop grymma mackor med lufttorkad skinka, ruccolasallad, mozzarella, tomater och färsk basilika över vilka lite olja ringlades och flingsalt strösslades. Liten smaskig godisglassbit till dessert och sedan intog vi soffan och sjönk ner där.

Men så ringde en kille som hade annons ute på blocket och ville sälja en garagedörr och eftersom han bodde i krokarna åkte vi och befriade honom från den. Sedan återvände vi till soffan. Det finns kvällar då soffsittande är ungefär det enda jag orkar. Vardagskvällar är ofta sådana.

Ikväll kommer min käraste hit, fast det blir dock inget soffsittande. Men det beror på att jag fortfarande inte införskaffat mig någon soffa. Så vi får väl sitta på kuddar eller turas om med LC4:an. Jag har inget köksbord heller. Inte än. Men snart, så. Jag hittade ett på Blocket. Kriterierna var: björk, runt och med plats för minst fyra personer. Antagligen är runda bord ute (eftersom det var väldigt ont om snygga dito på IKEA) eller så oerhört inne att de lyckliga satar som [bildligt talat] sitter på sådana inte vill skiljas från sina dyrgripar. Något runt bord blev det alltså inte, men väl ett med rundad iläggsskiva så att jag, med lite god vilja, skulle kunna kalla det ovalt, i alla fall. Dock är det tillverkat av björk (och dessutom av en snickare, vad nu det betyder… är inte alla trämöbler det?) och har ledigt plats för sisådär minst sex personer. Dock har jag bara köpt fem stolar, varav en är vad man kanske skulle kunna kalla en… hmm… reservdelsstol? Hursomhaver är det en mycket trevlig liten köksgrupp och priset – 300 kronor! – var liksom inte mindre trevligt, det! När jag hämtat hem det ska jag slänga upp en bild på härligheten.

Soffa återstår dock att ragga upp.






















(Smarrigt med vitlök och timjan, ackompanjerat av en krämig potatisgratäng!)

4 kommentarer:

lilla gumman sa...

Det är inte lov att beskriva lammslakt! Du är ond, OND! Vi äter inte lamm, Magda. Det du tror är lamm, är egentligen ett väldig väldigt gammalt får, som dog av naturliga orsaker på en blomsteräng, och som av en ren tillfällighet hittades av någon förbipasserande. När de förbipassernade lagt det gamla döda fåret på några mjuka kuddar, ramlade ullen av och köttet delade av sig själv, så nån flåing eller köttdelning var inte nödvändigt!

Jag trodde du visste detta, Magda. Klart vi inte äter lamm. De är bara söta och hoppar runt som små ulltussar på ängarna. Ingen skulle väl äta någonting sånt? ;)

Caligula sa...

Påskalammet? :-p

SiS sa...

Ojojoj...Den bilden med kommentar skulle lille sonen se..Han som nyligen blivit vegetarian...:P

dyermaker sa...

Lilla gumman> 0_o

Cal> Exaktemente! Det ska borttaga en myckenhet av synder, är det tänkt. ;)

Sis> Lille Luvis? Han går från klarhet till klarhet! :)