tisdag, mars 16, 2010

... i vilken vår hjältinna hämtar andan

Stor mugg café au lait och dimpa ner på skrivbordsstolen en liten stund. Förmiddagens NP med niorna tog totalt musten ur mig (och hur trötta ska inte de vara, då?) och halvtimmen jag hoppats få som lunchrast krympte snabbt ihop då elever ville ha hjälp med lite olika saker inför BEC-tentan. Men jag hann trycka i mig två medhavda mackor på grovbröd, ost och pepparsalami (alldeles för salt) och en halv mugg kaffe innan det var dags för en duvning med en av mina B-kurser. Jag tror banne mig jag börjar få dem på den köl jag vill ha dem! Idag körde vi På minuten, fast på engelska och de ville inte sluta. Men det var de tvungna till. På det viset kommer de att tycka det är kul även en annan gång. Sedan fick de en skrivuppgift av mig, som min käraste tipsade mig om härom morgonen när jag var renons på idéer; de fick i uppgift att göra en skriftlig beskrivning av en liten röd skruvmejsel och därvidlag inte bara beskriva hur den var konstruerad (färg, form, material, storlek etc) utan också hur man använder en dylik. Rolig övning som i nästa steg ska få bli att de får skriva om olika verktyg och göra det så bra att de andra ska kunna gissa vilket verktyg/vilken grej de beskrivit. Glada ögon - så jag tror de gillade detta också! Ska se om det funkar med min tekniktvåa (också B-kurs) som jag har om en halvtimme.

Men nu ska jag fokusera på kaffet. Och skriva in närvaron (vilket låter aningen mer positivt än "frånvaron", tycker jag). Leta rätt på en förkommen CD som jag vet att en elev lämnade mig i torsdags men som nu verkar ha blivit uppäten av ett monster. Bläddra lite i en bok jag hittade i ett klassrum - Hur man botar en fanatiker av Amos Oz - och kanske ägna mig åt lite racermeditation. Jag borde också rätta klart B-kursarnas grammatikdiagnoser men... orka. Jag gör det i morgon.

Inga kommentarer: