fredag, mars 12, 2010

... i vilken vår hjältinna åker tidsmaskin

När jag passerade cafeterian för en liten stund sedan hörde jag den svagt och for i ett enda huj tillbaka till Sunne (där jag bodde, mer eller mindre in transit). 1978. Första gången jag hörde den var en smått kulen fredag. Jag hade en kvällsstädning på Millers Stämplar och gick där bland lasermaskinerna som ritade tapetmönster och moppade golv. Jag var ensam på hela bygget och radion stod på på maxvolym. Plötsligt hörde jag det mest fantastiska intro jag någonsin hört (om man eventuellt räknar bort känslan när jag, 12 år gammal, för första gången - på lilla skivbutiken i Haga i Karlstad - fick på mig de stora hörlurarna och totalt golvades av Smoke on the Water från Machine Head som just släppts...). Efter jobbet kom Freddie* hem till mig, över helgen, och hon hade hört den i bilen. Vi var båda eniga om att samtidigt som det var det fräschaste vi hört på år och dag så var den som att vi redan hört den tidigare.

Vilken låt? Den här, såklart:


Enjoy, me lovely ones!



*Freddie är numera politiker. Hon sitter i styrelsen för (mp), i Göteborg. Snyggt jobbat! :)

Inga kommentarer: