torsdag, mars 11, 2010

... i vilken vår hjältinna klappar sig på axeln

"Dagen är släckt,
mörkret har väckt
stjärnor och kattor och slinkor;
fyllda av skarn,
slödder och flarn
sova polishus och finkor..."

Vacker text av Nils Ferlin med minst lika vacker tonsättning av Lille Bror Söderlundh. Jag kom att tänka på den alldeles nyss, när jag rundat av arbetet med min inlämning. Första delkursen (10p) avklarad. A small step for mankind men ett bra kliv framåt för mig, mot den där hägrande magistern.

Huruvida den diminutiva snuthäcken här skulle vara till brädden fylld av slödder och skarn kan nog diskuteras och inte tror jag att det finns särskilt många slinkor här i Byn heller (åtminstone inte till professionen...) men det är odiskutabelt kväll, i alla fall. Stjärnorna är tända (fast de gömmer sig bakom molnen) och grannens svartvita katt sprang nyss över gården. Själv är jag trött i både kropp och själ och ska ta mig ett snabbt varmt bad och sedan krypa till kojs med Jonas Gardell. Det har jag ärligen förtjänt, me hearties!


2 kommentarer:

Sari sa...

Jag beundrar dig. Du har börjat ett nytt arbete. Du engagerar och tycket till om viktiga saker. Du pluggar in din magisterexamen. Dessutom är du en av de godaste människor jag vet. Du är beundransvärd!

dyermaker sa...

Åh... Sari... <3