tisdag, mars 09, 2010

... i vilken vår hjältinna har det körigt


Bråda dagar.

Det har varit några bråda dagar, på sistone. Och har de inte varit bråda har jag tillåtit mig att luta mig tillbaka och bara vara. Njuta av nuet. Stunden.

Helgen kändes kortare än vanligt, eftersom jag arbetade hela lördagen. Så söndagen fick bli en göravadjagvilldag. Inte ens lite bloggande ville det bli. Och i måndags var jag på jobbet före sju för att hinna kopiera svarskort, uppsatser och annat som behövs för framtida bedömning. Och så skulle ju alla original räknas igenom, läggas i bokstavsordning och sedan i respektive kuvert. Vissa uppgifter skulle fyllas i, så att mottagaren vet från vilken enhet proven kommer och sedan skulle det hela emballeras och skickas iväg med posten. Och så lektioner på högstadiet. Hinna kopiera gamla nationella prov i mellantiderna så att eleverna ges möjlighet att se hur ett prov ser ut, hur det funkar och vilka delar som ingår. Allt för att avdramatisera själva NP-grejen så mycket det bara går, samt låta dem prova på några delar och se lite var kunskaps- och färdighetsnivåerna ligger. Avslutade arbetsdagen med ett möte kring just nationella proven, på högstadiet, och skyndade mig sedan hem.

Jag ignorerade det faktum att mitt hem såg ut som ett smärre katastrofområde, la ner ett ombyte i en kasse och körde ner till min käraste i Blekinge. Han höll på att laga soppa när jag kom ”hem” och jag diskade, dukade och tände i kakelugnen och sedan var vi duktiga och – efter maten – plockade undan och röjde lite innan vi till slut sjönk ner i den röda, sköna soffan och slötittade på en ganska rar liten film om en musiklärare, med Richard Dreyfuss i huvudrollen. Ett avsnitt av Two and a half men och sedan blev det horisontalläge.

För att hinna i tid till jobbet var jag uppe före sex. Det kändes väldigt tidigt, kan jag meddela. Det måtte vara minst en evighet sedan jag klev upp kvart över fem varenda vardagsmorgon..?
Jag körde norrut med Björn Kjellman läsandes Gentlemen i bilstereon. Var på jobbet fem i åtta och hann med en pratstund med min chef och en mugg café au lait från maskinen i cafeterian innan det var dags att dra igång första lektionen C-engelska. Svår kurs. Duktiga elever. Roligt!

Nu har jag lunchrast. Soppan från igår och en mjuk macka med underbar kryddost smakade fint!

Inga kommentarer: