fredag, mars 12, 2010

... i vilken vår hjältinna är hungrig

Min käraste kockar för fullt och jag assisterar och dricker ett glas av det goda röda jag fick av Ray, när jag slutade på Salut. Har gjort en mjaddara (med reservation för att min arabiska är en smula rostig) vilket handlar om röda bönor. Dessa sammanvigs med en sås gjord på ett par feta vitlöksklyftor som krossas och sedan rörs till en smet med nån tesked salt. Sedan pressar man över generöst med citron och spär med en god olivolja. Perfa till grillat, men också till den fläskfilé som nu står i ugnen, fylld med mozzarella, tomater och andra godsaker. Medan fläskfilén står i ugnen och nu har fått sällskap av potatisen pratar vi om Björn Ranelid. Kaxig som få men troligen suveränt bra också - även när han inte själv säger det. Jag har inte läst något av honom, men ska faktiskt ta tag i Krigaren så snart jag läst klart Om Jesus, av skäl som jag ska berätta mer om en annan dag.

Hoppas maten är klar snart! Jag är hungrig! På maten men också på kocken. Hmm... jag kanske skulle börja med desserten..? ;-)

Inga kommentarer: