torsdag, mars 04, 2010

... i vilken vår hjältinna gläder sig

Det känns som att den verkliga effekten av min flytt så sakta börjar kicka in nu. Jag menar inte det där med att jag verkar kunna sova hur mycket som helst; det är ju bara efterverkningar efter själva flytteriet. Men... jag börjar finna ett lugn. Det är en skön känsla att kunna sova till halvsju på morgonen och ändå ha gott om tid att slarva omkring innan det är dags att gå till jobbet. Och... att jobba till fyra... och vara hemma kvart över - och då ha hunnit å något ärende - LYX! Jag får ju hur långa kvällar som helst!

Arbetet... Jag tänkte på det idag när jag gick hemåt efter avslutat värv; jag känner glädje. Arbetsglädje. Inte bara som i att jag trivs och har roligt på jobbet. Nej, jag känner glädje i själva arbetet. Jag känner en stor tillfredsställelse av de nya utmaningar jag möter och av att jag faktiskt tar tag i dem, lär mig nytt, återupplivar slumrande kunskaper och färdigheter och vässar mig. Det har varit mycket grammatik den här veckan och jag har enbart tyckt om det! Sug på den, va'`;-) Mina elever vill inte alls bara veta hur det ska vara utan också varför och jag tycker det känns gott att kunna visa, förklara och hjälpa dem att komma vidare.

Det är nu på det viset att jag återigen ser fram emot att gå till mitt arbete varje morgon! Livet ger mig så mycket annat fint nu, mest av allt Kärlek förstås, men att dessutom ha förmånen att ha ett arbete jag trivs med och som gör mig glad - det är jag tacksam för.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är mycket ATT vara glad för, men mest tänker jag att du ska vara glad över ditt tänk, för du skulle inte uppskatta det du har om inte du hade ditt förhållningssätt. Hoppas du förstår hur jag menar.

f.d grannen

dyermaker sa...

Tack. Jo, det gör jag. Tror jag. ;)