tisdag, mars 02, 2010

... i vilken vår hjältinna dricker morgonkaffe

Utanför mitt köksfönster lyser en sned men välkommen morgonsol på den fula betongkolossen till glasfabrik, på andra sidan järnvägen. Så snart det börjar lövas slipper jag se det fula åbäket. Men så här efter jag vet inte hur många gråa dagar ser det ändå riktigt vackert ut när byggnaden färgas i rött-orange-gult. Termometern visar 5 minusgrader. Idag ska jag komma ihåg att ta på mig vantarna, när jag går till jobbet.

Medan jag dricker mitt kaffe-med-varm-mjölk "bläddrar" jag i nät- DN. Mestadels elände och valårstjafs. Jag orkar inte kommentera det. I kulturdelen, däremot, fastnar jag för ett par artiklar kring den nya satsningen som SVT drar igång ikväll, Åh, herregud med Jonas Gardell som ciceron i sökandet efter svaret på vem Gud är. En Lars Gårdfeldt skriver vasst och samtidigt ganska roligt om det hyfsat svindlande i att "detta storslagna att självaste riksbögen, Jonas Gardell, nu ska få leda en egen tv-serie om Gud. I många avsnitt. På bästa sändningstid." Jag vill se det första avsnittet ikväll. Om jag är vaken då. Annars får det bli SVT Play!

Och jag måstemåstemåste skaffa mig Jonas Gardells bok Om Jesus. Senast igår diskuterade ett par kollegor den och de sa att den är enastående! Spännande!

I hallen står en kasse med böcker på engelska. För de av mina elever som ännu inte valt någon bok för nästa Uppdrag är det hög tid att göra det. Orkar de inte släpa sig ner till vårt utmärkta kommunbibliotek kan de få låna något av mig. Själv ska jag bara orka släpa böckerna till skolan... Men mitt knä känns bättre idag, så det ska nog gå fint.

Allt gott till er, me lovely ones! Ut i solen med er!

3 kommentarer:

Caligula sa...

Jonas skola icke missas! Han är Gud! :-)

Caligula sa...

Mycket bra program!

dyermaker sa...

Ja, jag gillade det! Jag är särskilt förtjust hur han, mitt i lite "trams" plötsligt levererar någon alldeles särskild skarpsynt iakttagelse!

Att han åtminstone är Jesus finns det ju tydligen de som tror i alla fall! ;)