onsdag, mars 31, 2010

... i vilken vår hjältinna är redo

Ny dag. Nya insatser! Jag har druckit mitt morgonkaffe, lyssnandes på P1-morgon och läsandes DN i nätversionen. Det skrivs om debatten kring lärares arbetstid och jag suckar inombords. Don't go there... Det enda som gör mig argare just nu är möjligen katoliker. Inte direkt mainstreamkatolikerna, utan deras ledare. Vi pratade om dem häromdagen, min käraste och jag. Vi funderade på hurpass varmt och kristet kärleksfull man är om man exempelvis förbjuder användande av kondomer i det så hårt AIDS-drabbade Afrika... om man systematiskt våldtar och utnyttjar småpojkar - eller vet om att det förekommer och bara mörkar alltihop... Det finns mycket dubbelmoral inom den religiösa sfären - inte minst då den kristna delen av den. Men frågan är om inte katolska kyrkan är dess spjutspets. Som sagt... I won't go there... Not now... I'm off to work.

3 kommentarer:

Caligula sa...

Jag ska på katolsk nattvard i Malmö i övermorgon. ;-p

We are paying it forward sa...

Hoho! Jag tycker din religiösa odyssé är spännande! Och det finns mycket - inte minst pedagogiskt! - att lära av den katolska gudstjänstordningen. Synd bara att de är... katoliker. ;)))

Caligula sa...

Förgriper de sig på mig så jävlar ska de få käka oblat! ;-p

Men det ska bli coolt med lite Hoc est corpus-hokus pokus! :-)