onsdag, mars 31, 2010

... i vilken vår hjältinna kryper till kojs

På väg ner till min käraste lyssnar jag vidare på Gentlemen. Sista CD:n nu. Det är inte utan sorg jag snart kommer att skiljas från bröderna Morgan. När jag kör in på gårdsplanen och öppnar bildörren slår dofterna emot mig. Det luktar mustigt av landet, av sådant som växer, av vinden från sjön och av förväntan. Av våren, helt enkelt. Fåglarna sjunger som galna. De är väl vårkåta, förstås. Det vet ju även vi människor hur det kan kännas. Fast inte sjunger vi för full hals för det. Eller... kanske lite, ändå?

Efter en snabb middag på god soppa och knäckemackor med cheddarost drar vi på oss lite ledigare kläder och går ut (tjoho... jag har mina rödrutiga gummistövlar!) för att göra ännu ett intensivt ryck i trädgården. Riset och lövhögarna vi fick ihop i söndags ska forslas bort från gräsmattan. Vi jobbar koncentrerat i kanske en och en halv timme och sedan känner jag att mina axlar och ryggen börjar få nog. Men vi hann få väck så gott som allt - och det var minsann inte lite det! Härligt! I morgon kommer jag ner betydligt senare så då blir det inget trädgårdsfiffande, men håller väderlekstjänsten vad den lovar så kan det nog hända en hel del på fredag!

Det där med att jobba i trädgården... alltså... säg nu inte detta till någon men... jag gillar det. I synnerhet så länge det görs rejäla saker som lövkrattning och sådant. Plantering i krukor är också roligt, vare sig det är kryddväxter eller annat. Men det där andra finliret... luka... rensa... gallra... Usch och fy. Verkligen inte min tekopp. Men att gå där och räfsa och bli varm och rödkindad... det är meditativt på samma vis som en del träning kan vara. Idag tänkte jag väl i och för sig inte på några större djup; jag funderade på en viss förändring av bloggen... inte så mycket innehållsmässigt (jag skriver om vad som faller mig in och det gör jag för att jag tycker om det, för att det - för mig - fyller en funktion) som kanske ett namnbyte och kanske lite layoutmässiga nymodigheter. Vi får väl se.

Planering för påskhelgen är gjord och vi har värmt oss med varsin mugg te. Nu blir det tandborstning och bingen. Tidig uppstigning i morgon (typ 05.50, alltså)...

G'natt, me lovely ones.

Inga kommentarer: