måndag, oktober 06, 2008

... i vilket vår hjältinna varit ute och spanat






















Jo, förresten... I förmiddags tittade solen fram och jag hade verkligen ingen lust att stänga in mig i ett klassrum en hel timme med min lilla "studiogrupp" sjuor. Det gjorde jag inte heller. Istället drog vi på oss jackor och gick ut och letade efter ord.

Vi hittade massor! De liksom bara låg överallt. Ord som bench, grass, rowan, oak, birch, stream, lake, duck, sunshine, leaf, acorn, playground, gravel, fir, swing, autumn, wind, waste-paper basket, dustbin, paper bag och en hel hoper andra. Entusiasmen och ivern gick inte att ta miste på. We are taking a walk. We're walking on a path. Stay on the pavement, please! Watch out for the moped! Let's go back to school.

Spontana små dialoger uppstod:
Me: Look at those cute dogs!
Girl: Are they puppies?
Me: No, they're just very small.
Girl: They are sweet!

Me: This dog has got a dress! It's a heavy metal dress!
Another girl: Haha... it's a rock dog!

Och så vidare. Glada ögon!

Ordentligt samlade vi ihop orden vi fann och bar dem tillbaka till skolan alldeles i tid för nästa lektion. På fredag ska vi använda orden i små, korta hösttexter.

Z och E undrade om vi inte kunde gå hem till mig en dag och baka på engelska, också. Hmm... Det tål att funderas på.

Medan jag funderar vidare på det beslöt vi oss enhälligt för att ge oss ut nästa måndag igen!

Jag har aldrig hört att några andra av mina kollegor bedriver utomhuslektioner på det här viset (bortsett från idrottslärarna, då), och vid försiktiga sonderingar hos dem har jag förstått att det finns någon slags oskriven regel på skolan att "så gör vi inte här". Det anses tydligen vara höjden av flum och ett sätt att låta lata och svaga elever smita undan att ansvarsfullt sitta och jobba vid sina bänkar, ungefär. Duktiga elever anses inte i tillräckligt hög grad ges möjlighet att visa vad de går för. Nähä..? Tillåt mig då presentera en drös av de strävansmål som Skolverket satt upp för ämnet engelska (ni finner dem i sin helhet här):

Skolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven

utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal

– fördjupar sin förståelse av talad engelska i olika situationer och sammanhang,

– utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal /.../ uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter,

utvecklar sin förmåga att använda engelska muntligt i olika sammanhang för att berätta, beskriva och förklara

– utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet,

– utvecklar sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera uppgifter, på egen hand och i samarbete med andra.

Jag har kursiverat de punkter där jag anser att inlärningen i högsta grad gynnas av att få möjligheter att lära sig språket i olika sammanhang och så upplevelsebaserat som det bara är möjligt.

Idag var vi ute och promenerade runt den lilla sjön. Det ska få bli vår vanliga runda där vi kan ägna oss åt allehanda aktiviteter. Dessutom ska vi, så småningom, gå och handla i mataffären, låna böcker på biblioteket, beställa tågbiljetter, köpa godis och annat i kiosken och ta en fika på Fenix. Vem vet - kanske går vi hem till mig en dag och bakar också...

Flum? Pft. Vem har sagt att inlärning bara - eller bäst - sker inom klassrummets fyra väggar?

4 kommentarer:

Caligula sa...

Gluggen har sagt det där sista! Och då bör man inte ta det på allvar! ;-D

Tror att du är en superb pedagog!

Anonym sa...

Med dig som lärare måste man vara en lyckligt lottad elev!

Anonym sa...

Haha, vajert! :)

Anonym sa...

Låter som en skitbra lektion! Jag ska gå ut och räkna på stan i morgon om det blir fint väder.