fredag, oktober 03, 2008

... i vilken vår hjältinna lämnar ett recept

Annaanna undrade vad jag hade i mina tekakor. Bra fråga - det kan se lite olika ut från gång till gång men jag använder alltid mjölk som degvätska. Det går bra med såväl minimjölk som "mjölkfri" för t ex veganer.

Så här gjorde jag i alla fall igår:

En klatt smör (riktigt smör och typ 50 gram?) smälts i en kastrull.
Häll i 5-6 dl mjölk (jag körde på minimjölk) och när vätskan är ljummen häller man den över
smulad jäst i en bunke.
Sedan har jag i lite salt (eller.. rätt mycket, faktiskt) och igår dessutom:
lite grahamsmjöl (hade nog någon deciliter kvar i påsen)
kanske 2 dl havregryn (i det här fallet fibertypen)
och resten vanligt vetemjöl.

Blanda ihop till lagom konsistens och låt jäsa en stund.
Sedan delar man degen i 16-18 bitar, rullar till bullar som sedan plattas/kavlas
ut och läggs på plåt och får jäsa en stund till.
Därefter ska de vara i ugnen (225 grader hade jag) en sisådär 8-10 minuter. Håll koll - de får inte bli för mörka för då blir de torra och tråkiga, ju.
Ska svalna under bakduk...

... och ätas färska! ;-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gott med tekakor. Ska testa ditt recept. 8)

Mats sa...

Tänkte bara kika in och se hur du har det på din blogg.

Gillar den.
Nu ska jag gräva ner mig i den nya skivbunten, laga lasagne och smutta lite rödvin.

Ha en härlig helg.

Egon

dyermaker sa...

Välkommen tillbaka, Mats!

Mats sa...

Tackar för det.

Hoppas det går bra med kanelbullsbakandet.

En blogg som jag kan rekommendera för alla vänner av god litteratur är: http://halvar.wordpress.com/

dyermaker sa...

Tackar, Mats! Sidan är bokmärkt nu. Här är en man som på ett ofta oerhört vasst och mycket roligt vis dissekerar mindre bra litteratur:
http://kulturarbete.blogspot.com/

Enjoy!