onsdag, oktober 15, 2008

... in which our heroine is thinking about tanks


Think
tanks
, that is.

Trött och matt efter dagens id (för övrigt kom jag på, när jag gick hem, att mina jävelonsdagar egentligen är helt suveräna arbetsdagar!) gick jag hem, satte på kaffet och slängde mig i soffan med laptopen (se morgonbloggen) för lite kvalitetsslöande. På teven var det bl a någon intervju med Alice Bah som nu alltså ska starta en TANKESMEDJA. Oh well... först Disneyklubben och nu detta. Eller... när det gäller henne kan det nog gå på ett ut. Så orättvist är nu livet inrättat att vissa och somliga går genom det utan att egentligen tas på allvar. Alice Bah är en av dessa. För mig.

Sedan började jag klura på ordet "tankesmedja". Det låter lite som "prêt-a-porter" för idéer och ideologier? När man inte vet vad man ska tänka och tycka så kan man köpa lite färdiga tankar och tyckande i närmaste tankesmedja. Huff. Jag tänker helst själv, tack. Jag är öppen för att skaffa mig diverse kunskaper och information men utifrån dessa vill jag helst bygga mina egna tankar och åsikter. Dock har jag en "think tank"; mitt badkar! Där kan jag sänka mig ner i värme och skum och tänka av bara fan.

Jag tror det kan vara läge för min "think tank" senare ikväll. Dee gav mig en idé idag som jag behöver fundra på. Han tyckte jag skulle skriva en bloggroman. Jag vet inte riktigt vad en bloggroman är men jag hade ju en idé om att det kanske är en roman som kretsar kring en blogg - ni vet lite som brevromaner eller som romanen jag läste för några år sedan som till stor del bestod av ett pars sms-växling. Men ett snabbt googlande gav vid handen att en bloggroman är en roman där man t ex lägger ut ett avsnitt i taget i en blogg - ungefär som en följetong. Det har jag ju redan en - som jag understundom skriver på. En nyckelroman (vilket inte är en roman om nycklar) i samma anda som Unni Drougges Boven i mitt drama kallas kärlek eller Maja Lundgrens Myggor och tigrar. En roman baserad på verkligheten, alltså. Min verklighet. Sedd ur mina ögon. Den är jag dock inte beredd att offentliggöra. Än. Men det kommer. Jag måste bara skriva lite mer. Och samla mod.

För att återgå till Dees idé så tyckte han att jag t ex kunde utgå från det där jag skrev för ett tag sedan om att behöva ett livsvittne. Hmm... det tålas att fnulas på. Förslagsvis i mitt badkar. Men först: ett fluffigt rotmos!

SMARR!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du och din blogg börjar bli beroendeframkallande, är du medveten om vad du ställer till med? ;)

dyermaker sa...

FATTA hur GLAD jag blir, vanjahjärtat, när min blogg läses och det t o m finns de (ni) som ÅTERKOMMER till den! PUSS!

Anonym sa...

Enligt den definitionen är min porrnovell en minibloggroman. :)

Och det är ju GIVET att jag skulle berätta för DIG var jag skriver om jag lämnar det oranga skeppet! Vad tänkte du??

dyermaker sa...

vajl> Ahh... blev bara lite orolig där ett tag! :D

Resa med Herbert sa...

Hej!

Det var kanske min Bloggroman, "Vi möttes på ICQ" som du hittade när du googlade?

Jag startade denna roman med tanke på att det skall vara en slags stafettroman, där jag har skrivit kapitel 1 och sen vem som vill skriver kapitel 2. Ingen kände sej manad, så jag har skrivit kap 2 oxå och hoppas att någon skriver kap 3, du kanske vill skriva kap 3? alltså du hakar på där kap 2 slutar. Tanken är den att jag skall skriva vart annat kapitel.
Länken till "Vi möttes på ICQ" är

http://bloggroman.blogspot.com

Ha det gott!

Irene