torsdag, oktober 09, 2008

... i vilken vår hjältinna önskade förgäves

Nej. Joyce Carol Oates fick inget nobelpris i år. Heller.

Istället gick nobelpriset i litteratur 2008 till den franske författaren Jean-Marie Gustave Le Clézio, som säkert är värd det, han också. Vid tillfälle får jag väl givetvis läsa honom. För det har jag inte gjort än. Det erkänner jag villigt och inte med särskilt rodnande kinder.

Rodna bör dock Horace Engdahl göra; det måtte nästan kila i brallorna på honom när han får stå där utanför dörrarna på Börshuset och kränga ur sig såväl svåruttalade namn (all time high - eller snarare low? - måtte väl ändå ha varit 2000 när han presenterade Gao Xingjian...) som ge nationens überpretton ett ansikte. Huff.

Nå. Jag ska sluta tjura och istället gå ner och slänga in ett par maskiner tvätt. Sedan ska jag laga mig en kanna kaffe och avnjuta Sture Dahlströms Gökmannen.

Vi hörs, me lovely ones.

Inga kommentarer: