måndag, oktober 27, 2008

... i vilken vår hjältinna haft studiedag

Jag har varit på en bra föreläsning. Föreläsare var Jörgen Tholin (vicerektor på Högskolan i Borås och med lic+doktorsavhandling kring bedömning och betyg) och jag har mycket jag tänker kring det han sa, som jag vill skriva om. Men jag drabbades av en jobbig huvudvärk mot slutet av arbetsdagen och orkar faktiskt inte med några längre bloggutsvävningar ikväll. Det får bli imorgon.

En godbit var dock när han berättade om förra höstens forskning kring Skolverkets inspektioner. Forskningen fokuserade kring språkval svenska/engelska och hur inspektörerna inte var överens med sig själva utan på en skola kunde komma med skarp kritik i sin rapport och sedan på en annan skola, som valt samma lösning, berömma skolan för att de var så kreativa. Ehh? Oh, well... efter den inspektion vår skola utsattes för förra hösten, och vad som sedan stod i rapporten, är jag inte förvånad. Det mest intressanta, som Tholin berättade, var att Skolverket valt att inte publicera resultatet av undersökningen då detta anses alltför komprometterande...

Dessutom måste jag säga att det är ytterst sällan jag haft förmånen att få lyssna till en föreläsare som både hade angelägna saker att tala om och var vansinnigt rolig. Jag skrattade så mascaran rann...

Och vet ni... eftersom jag sedan länge är klar med de förelagda PIM-examina så kunde jag kompa ut resten a arbetsveckan och nu är jag LEDIG i sex dagar! Bara sådär, liksom! GUTT, som de säger i Småland...

Inga kommentarer: