onsdag, oktober 22, 2008

... i vilken vår hjältinna stör sig

I soffan på SVT1:s frukostteve sitter en grötmyndig man. På journalistens fråga om varför vi inte ser några positiva effekter på räntorna, trots krispaket och fan och hans mormor (fast det där sista sa han iofs inte), svarar han med en milt överseende min:
- Men du förstår... det är som när man går till doktorn... man blir ju inte frisk när man går dit... först måste man ju hämta ut sin medicin och börja ta den.
Jag förstår hur han menar men det var en skitskass jämförelse. den s k "marknaden" är inget levande väsen. Den fungerar inte smo en levande organism. Och jag är hjärtligt trött på att de beskrivs som något som lever och andas, när den i själva verket styrs av sina aktörer och deras känslor och handlingar.

Kanske kunde det öppnas en ny central Grötmyndighet där sådana som han kunde få jobb? Om han har en chans; jag kan tänka mig ett antal kandidater för tjänsterna där... Samtliga snudd på överkvalificerade.

1 kommentar:

Caligula sa...

Bra sagt om marknaden! Av dig då! Usch vad slipsnissar har korkade liknelser! =)