torsdag, oktober 02, 2008

... i vilken vår hjältinna har en önskan

Jag flanerar bland mina favoritbloggar och stannar till hos Anne-Marie, som alltid har intressanta tankar och erfarenheter (och bilder!) att bjuda på. Hon skriver om högläsning och jag tänker på att jag ofta högläser för mina stora elever. De sätter sig bekvämt tillrätta och även svåra engelska texter blir plötsligt begripliga, ja tillgängliga, när jag läser högt och de följer med.

Ibland bara njutläser vi. För en stor klass nior läser jag Låt den rätte komma in. Från början ville bara några vara med - nu är det nästan alla.

Men vet ni vad jag önskar? Att någon ibland läste högt för... mig.

2 kommentarer:

Caligula sa...

Godnattsagor är bästa sömnpillret även som vuxen! Fråga mig som lyssnar mycket på talböcker när jag ska vila ögonen.... många omlyssningar av stora stycken blir det! ;-)

pärlbesatt sa...

Min första sambo, min bästa vän som numera är död tyvärr, Vännen E och jag läste hela Sagan om Ringen högt för varann. Det du!