söndag, oktober 05, 2008

... i vilket vår hjältinna fastnat

Jag har tillbringat så gott som hela dagen i min soffa. Jag sitter fast i den. Så gott som, i alla fall. Allt jag behöver inom räckhåll; kuddar, filt, mobil, telefon, laptop, fjärrkontroller till teve, DVD-spelare och stereo, samt böcker, tidningar, penna, block och - initialt - en stor termos med Blue Java. Ibland gör jag en provianteringsräd ut till köket. Utanför har det regnat precis hela dagen så det har känts mysigt och gott att vara inne.

Jag njuter Huggormens tid i små portioner eftersom jag läser så fort att den annars riskerar att ta slut i förtid. Jag har sett The Man Who Wasn't There som var en fin, lite lågmäld film, berättad i ett stillsamt tempo och med vackert foto som gav en sepiapatinerad känsla av autencitet. Givetvis har jag också sett Gilmore Girls (notis till tomten - om han hade funnits - att det skulle sitta fint med de senaste 2-3 säsongerna på DVD) och t o m Saltön. Den senare såg jag mest för att det råkade falla sig så, men den är småtrivsamt puttrig och lagom på något vis. Fundran: hur skulle en teveserie om livet i Emmajävlaboda kunna bli? Skulle den ge tittare, på andra håll, en sådan där lätt känsla av verklighetsflyktigt välbefinnande? Det har ju startat någon ny svensk serie som tydligen utspelar sig i en tänkt liten byhåla - möjligen något större än byn här, dock. Är det helt enkelt så att det är inne med små samhällen? Hmm...

Rapport - i skrivande stund - säger de att svenska lärarlöner fortsätter att glida bakåt relativt lärarlöner i andra, jämförbara, länder - enligt OECD-statistik. Vad säger han om det Herr Glugg - den kände statistiktolkaren och kadaverretorikern?

Se där ja, här är han:

- Det är för bedrövligt, vi måste höja yrkets status.

Och sedan skyller han på kommunerna och säger att staten inget kan göra.
Men AVGÅ då, för sören!

Inga kommentarer: