torsdag, oktober 15, 2009

... i vilken vår hjältinna julstädat

Det är en bit kvar till jul och jag lär hinna städa många gånger innan dess, men kvällens städning motsvarar ungefär hurpass mycket jag lägger ner på julstädningen. Ambitionen är ju att det aldrig ska sunka till sig. Och det hade det inte idag heller. Kanske hade jag sparat jobbet till en annan dag om jag inte väntat gäster en masse till helgen. Men nu är det dammtorkat och dammsuget och golven är våttorkade och badrummet skurat. Växterna vattnade. Ett par "kreativa högar" sorterade och bortplockade. Det är helgstädat, helt enkelt. Dessutom är vinet och ölen inhandlad, liksom det mesta av maten. Det som återstår är ett gott frukostbröd och lite snacksgrejer till lördag eftermiddag.

Jag har också hunnit - med lätt nackspärr som följd - prata längelänge med Johanna, länge med en Anna och lite kortare, men varmt, med Catharina. Simultankapacitet. ;-)

Fin Fredagskläderna är framlagda, kaffebryggaren laddad och väskan packad. Naglarna lackade.

Jag vilar lite i soffan, kollar på Martin Emtenäs när han snickrar (ja... visst... karln är ju händig, dessutom... extremt läckert!) ett igelkottshus, dricker te och förser min nya halsduk med fransar. Jag ska ha den på mig imorgon.

Strax dags att borsta tänderna och slänga mig i säng. Jag får se om jag hinner lämna Tom Bombadils hus tillsammans med hobbitarna, eller om jag ska ta det en annan kväll. Läskiga upplevelser väntar ju vid Barrow-downs...

G'natt, me lovely ones.

Inga kommentarer: