söndag, oktober 18, 2009

... i vilken vår hjältinna brutalvaknat

Jag skulle följa med Linus in till Centralen och vinka av honom. Bussen gick 09.00 så vi behövde - givet att det är söndag och kommunikationerna är något glesare - ta bussen mot tunnelbanan 07.48.

Innan jag la mig satte jag väckaren på 07.10 så vi skulle slippa stressa, hinna dricka lite kaffe och lugnt bege oss.

När jag vaknade, med ett ryck, och tittade mot fönstret konstaterade jag på en nanosekund att det var lite för ljust ute för att vara drygt klockan sju. Kollade på telefonen. 07.40.

GAH! DUBBELGAH!

Jag for upp, väckte Linus och 07.47 stod vi vid busshållplatsen. Han hade t o m med sig sin packning. Och jag hade fått med mig plånbok och SL-kort. Ja, jag hade t o m hunnit dra en borste genom håret. Väl nere vid hållplatsen stämde inte tiden med den jag sett på SL:s hemsida. 07.55 skulle bussen komma. Så vi hann sitta och pusta några minuter och sedan var vi inne på Centralen - lugna och fina, men kissnödiga och kaffetörstiga - 08.23. Linus letade upp en toalett och sedan lokaliserade vi rätt gate på Cityterminalen och hann i lugn och ro dricka varsin väldigt god latte (jag rekommenderar Upper Crust!) och Linus åt en rejäl grovfralla med skinka och ost. Sedan vinkade jag av honom och han for mot västkusten och jag mot Sköndal.

Tanken igår var att jag skulle lägga mig någon timme när jag kom hem, men den där sortens uppvaknande sparkar ju igång min hjärna så jag är totalt klarvaken och känner mig energisk och pigg. Filurar på en solig skogspromenad med Jenny lite senare, när hon vaknat. Under tiden sitter jag här i soffan med Matilda och kollar lite frukostteve, läser DN och slösurfar.

Inga kommentarer: