onsdag, oktober 07, 2009

... i vilken vår hjältinna fördriver tid

I min restgarnskorg hittade jag ett par nystan Drops Eskimo. Ljuvligt mjukt ullgarn i en skön lila färg! Av det virkade jag en basker till en ung dam i min relativa närhet. Jag satte dit en gammal brosch jag hittade i gömmorna. Gillar hon den inte är den ju bara att plocka av.




























(Eftersom min modell har en bulle uppe på huvudet ser baskern inte sådär småpösig ut, som den faktiskt är...)
Virkning är kluvet. Jag både blir hungrig och inte. Hinner liksom inte känna efter, och när jag sedan gör det märker jag hur jättehungrig jag är. Till stabil lunch kokade jag ett blomkålshuvud i lättsaltat vatten. När det var lagom mjuk hällde jag av vattnet (sparade en liten slatt i en mugg), klickade i ett par matskedar smör och en tvåa grädde och tryckte sedan ner mixerstaven och körde runt i härligheten en stund. Spädde med lite av det sparade kokvattnet och kryddade med salt och den ofta bortglömda vitpepparn, som ibland är helt oundgänglig (t ex till denna anrättning, liksom i potatismos). Sedan åt jag knappt hälften* och blev gräsligt mätt. LCHF är ganska kul.

Hmm... vad ska jag pyssla ihop nu, då?



*resten fick flytta över i en matlåda och blir kanske middag imorgon.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Påminn mig så skall du få ett kick-ass recept på blomkålsmos.

//Gamen

dyermaker sa...

:)))

ANNAANNA sa...

Vet du vaaad.... det där är en av mina absoluta favoriträtter *smiles* å rätt mycket vitpeppar ska det vara.

dyermaker sa...

Mmm... ;9

Jajja sa...

Du har härmed blivit utmanad!

Kram!

http://katrullis.blogspot.com/2009/10/jag-har-blivit-utmanad.html

Anonym sa...

Är det verkligen gott? Jag har ju läst att det är såå bra istället för potatismos... men jag är skeptisk! Är så där förtjust i bolmkål överhuvudtaget.. måste får lite virkrecept av dig! // Malin

dyermaker sa...

Det är verkligen supergott, men smakar inte alls som potatismos. Funkar dock till samma maträtter som p-mos!

Ja, vi får välan utbyta... Fast... jag har inga egentligen... Kollar upp lite olika virksätt och testar mig fram...