måndag, oktober 05, 2009

... i vilken vår hjältinna gjort slag i saken

Det händer sannerligen inte ofta, men idag är jag hemma från jobbet. Sjukskriven. Värk i hela kroppen, irriterad i halsen och näsan och lätt feber. Då ska man vara hemma, men hur ofta har jag inte bara tryckt i mig ett par Panodil och knatat iväg i alla fall, precis som så många andra gör. Inte minst lärare; vi hör till en av de yrkesgrupper som kan "skryta" med den högsta sjuknärvaron...

Så här sitter jag. I sängen. Stor mugg te på sängbordet. Charlie Parker i stereon. Laptop i knät. Och har redan jobbat en stund. Mejlat in lektionsidéer och annan info till kollegorna som ju får täcka upp för mig. "Lösa det inom arbetslaget" som det brukar heta i sådana här sammanhang. Det känns inte så kul att tänka på, och det är väl därför fenomenet med sjuknärvaron är som det är; lojalitet mot arbetskamrater och elever. Nåväl... what goes around comes around. Andra gånger är det jag som får vara med och täcka upp för någon annan.

Nu ska jag leta rätt på ett par raggsockar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt rätt! Annars smittar du ju ner de andra. Glöm inte heller att man bör ha en feberfri dag hemma!