fredag, januari 23, 2009

... i vilken vår hjältinna vaknat till en Fin Fredag

Ingen träning nu på morgonen. Jag startar mjukt med att sova lite längre, ta en varm dusch och sedan dricka mitt morgonkaffe med tända ljus i tevesoffan.






















På teven diskuterar biskop Caroline Krook, Helle Klein m fl om kyrkan och äktenskapet. Jag förstår inte hur kyrkans officiella hållning är att man kan tänka sig att viga homosexuella par men inte kan tänka sig att kalla det "äktenskap". Vad är det i ordet "äktenskap" som anger att det enbart kan gälla ett förbund mellan en man och en kvinna? Om nu det förbundet är så förbannat heligt (Oops! Oxymoronvarning där, va'? Eller... en paradox?) - varför sanktionerar de då att homosexuella par ska vigas och välsignas inom kyrkans ram? Skulle deras vigda liv tillsammans vara mindre värt än de heterosexuellas? Är inte ett "äktenskap" ett formaliserat förhållande mellan två personer som älskar varandra och vill visa det för sig själva och omvärlden?

Och nu fegar en massa präster ur och vill att kyrkan ska lämna ifrån sig vigselrätten så de slipper ta ställning. De är ju föffan som.. hmm... folkpartister. Fast utan Jan Björklund, då.

Vore det inte bättre att man omhuldade och värnade om alla de som faktiskt älskar varandra... som har fått förmånen att möta någon som man vill leva med?

Vi har nog inte sett slutet på den här debatten än på ett tag.

Ute är det grått och milt och snart är det dags för mig att gå ut i det där och promenera till jobbet. Undras om jag får besked idag..?

Stay tuned, me lovely ones!

Inga kommentarer: