fredag, januari 23, 2009

... i vilken vår hjältinna rundar av ännu en Fin Fredag

Jag rundar av den fint; med ett glas Dooley's. Sött och lite mjukt i min mun.

Dagen blev som jag tänkte - Fin. Jag är inte mycket för hardcore-affirmationer (av typen Jag utstrålar kraft och energi... Jag lever i ekonomiskt överflöd... Jag får allt jag behöver från Universum... Jag skulle bli fruktansvärt generad t o m inför mig själv om jag stod och sa sådana saker till mig själv...) men som den superexistentialist jag är, är jag övertygad om att jag själv formar min dag likaväl som mitt liv. Visst finns det omvärldsfaktorer som jag inte kan rå över och som kan påverka mig och mitt liv - ibland mycket negativt. Men jag har fortfarande möjligheten att själv välja hur jag reagerar och agerar på dessa.

Mysfikat på jobbet uteblev. Ingen hade signat på den här fredagen. Det kändes lite tomt, tyckte vi alla. Men lektionerna var roliga, jag fick ett väldigt bra samtal med en av mina elever, beslutet jag väntat på tog ett stort kliv framåt (jag kan dock inte skriva om det här) och efter jobbet tog jag tåget in till stan för att fika med en god vän och göra några ärenden. Fikan var varm och trevlig om än kort. Men så är det när man har mycket som ska hinnas med. Jag hade också hoppats hitta ett par bra skor till vettigt pris, men det gjorde jag inte. Däremot hittade jag en mysig stickad, kort klänning till det facila priset av 150 kronor (halva reapriset). Så det blev en tillräckligt ttrivsam stadsresa för att väga upp det faktum att tåget var rejält försenat när jag skulle hem och att det blev isande kallt att vänta på perrongen. Att gå in var inte möjligt eftersom tågets nya ankomsttider hela tiden annonserades ut med 2-3 minuter i taget.

Väl hemma gick jag inom affären och handlade hem lite mat och skyndade mig sedan hem i snålblåsten. Jag hade tänkt mig rostade rotsaker i ugnen, men jag var så frusen och hungrig att det fick bli en snabb, het spenatsoppa istället, tillsammans med grova baguetter med skinka på. Gottigotti!

Sedan har kvällen förflutit med ett par shuffleklipp (Youtube) från Linus och gott prat på Skype. Tända ljus. Den där Dooley'n. Raggsocksfötter på soffbordet. Med ett halvt öga kollar jag ett program om finanskrisen i USA, på Kunskapskanalen, och det verkar mycket intressant. Tyvärr missade jag början och är för trött för slutet. Jag hoppas det går i repris för nu blir det sängen. Jag ställer laptopen bredvid och ska se Grizzly Man innan jag glider bort i drömriket.

G'night, me lovely ones.

Inga kommentarer: