onsdag, januari 14, 2009

... i vilken vår hjältinna hängett sig åt poesin


















Bruno K Öijer. På Södra teatern. Fast på teve då.
Ändå så nära, på något vis.

Jag håller på och läser honom nu. Lånade Samlade dikter (1973-1995) på biblioteket och läser både i ordning och bläddrar hit och dit. En del är svårt. Jättesvårt. Annat enbart vackert och berörande. Den här dikten är en av de finaste. Den handlar om hopp och längtan och att återvända till livet och om det omöjligas möjlighet. Kanske.
Jag har inte letat upp den själv. Jag har fått den. Tack, du.

jag frös
jag hade inget att leva för
månader blev till år

när jag måste dragit min kropp

närmare intill mej

jag måste anat en blå strimma under
alla lager av svärta
vid banvallen

låg ett omkullvält lok

tungt och kallnat
svart svartare än svart

låg det på sidan

och under kom blåsippor upp

ömtåliga och små

måste dom växt till sig på sina stjälkar

och slagit ut till en blå rymd

som långsamt pressade sig högre och högre

och välte tillbaka loket

lyfte upp det till rälsen


(Ur Det Förlorade Ordet, 1995)

Dags att krypa i säng. Godnattsagan är läst.
Jag släcker, blundar och svävar sakta ut...

Inga kommentarer: