torsdag, januari 29, 2009

... i vilken vår hjältinna utökat sin vokabulär

"Assymetriskt hot". Sedärja. Det var ett nytt uttryck, minsann. Det handlar om läskiga och jäääättefarliga saker som inte faller inom de "vanliga" ramarna. Exempel: terrorism. Islamism. Akutaliserat (hoppsan... där tangentbordsslarvade jag... men... det blev ju ändå rätt, tycker jag... och så gjorde jag ett nytt ord också... hade ju tänkt "aktualiserat"... men "akutaliserat" känns minst lika användbart...) av situationen i Rosengård och en rapport som kraftigt ifrågasätts av forskare i bl a Lund. Läs här om ni är intresserade.

Jag brukar verkligen försöka tycka om mig själv. Emellanåt lyckas jag. Men vet ni... ibland... ja, då älskar jag mig själv. Just nu är ett sådant tillfälle. Efter att ha kommit hem sent efter samtalscirkeln och uthungrat ätit fullkornspasta och keso mini och pustat lite i soffan så drog jag på mig träningskläder och gav mig ut. Jag sprang (eller joggade - vad är egentligen skillnaden?) 5 km. Idag gick det på 30 minuter. Och jag stannade inte en enda gång - inte ens för att pusta eller bara dra efter andan. Andningen funkade perfa och benen bara jobbade på. Det märkliga är att knät som bråkat lite med mig i veckan inte kändes ett enda dugg medan jag sprang, men så snart jag kom hem och bara skulle ner till tvättis för att fixa mig en tvättid, så gjorde det ont igen. Skumt. Men jag tror att jag ska ha skor med ännu bättre dämpning, bara. Ska ordna det imorgon.

Nu ska jag bara njuta av kicken och att jag gav mig själv det här.
Och det är 30 dagar kvar.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Är det ungefär som Automagiskt, ett ord som jag tycker väldigt mycket om.

Anonym sa...

Å vad rädd om dina knän.

dyermaker sa...

"Automagiskt"! Underbart! :D

Ja, jag är försiktig med dem.

Caligula sa...

På vårdcentralen idag lärde jag mig vad "bajsnödighet" heter på fint läkarspråk, tyvärr har jag glömt det igen. =D

dyermaker sa...

Försök komma på, cal! Jag vill veta! :D

Anonym sa...

Att bajsa heter caco på latin.Men det är ju inte den medicinska termen för bajsnödighet, förstås. ;)

Anonym sa...

"Asymmetriskt", inte "assymetriskt".

dyermaker sa...

Tack, Anonym.

dyermaker sa...

Såvida det inte är as-symmetriskt.

Caligula sa...

Man säger ju att man "kackar" även på svenska.... För mig att "Hoc ego cacavi" betyder "Här bajsade jag" på latin. Pompeji-klotter har jag för mig. =)

dyermaker sa...

Cal... Har du läst Maja Lundgrens Pompeji än? :D